Oulussa oli tajuttu tietokirjan uusi tuleminen opetussuunnitelmien
muuttuessa. Maakuntakirjasto, aluehallintovirasto ja Haapajärven kirjasto
olivat koostaneet kaksipäiväisen koulutustilaisuuden tietokirjan vinkkaamisen
ympärille. Mainiota! Totuushan on, että kirjastolaiset jotenkin kuin
huomaamatta täyttävät kirjakassinsa kaunokirjoilla, kun mukaan mahtuisi oikein
kätevästi tietoa ja harrastelehtiä, sarjakuvia ja muuta tilpehööriä.
Tatu ja Patu tositoimissa dekkareina |
No, melkoisen monessa niin
sanotussa kaunokirjassa on jo vahva realistinen pohja. Suomen tietokirjailijat
ovat palkinneet Tietopöllöllään muun muassa Outolan veljekset, Mauri Kunnaksen
ja Kristiina Louhen, mikä oli todistettavissa. Mutta omassa vinkkaustunnissani
esittelin näitä mahdollisuuksia teemoittaa, yhdistellä ja parittaa eri lajeja
tai tehdä haastavia kokonaisuuksia vaikka päiväkirjan ympärille: sieltä löytyy
suosittujen Neropatin päiväkirjojen rinnalle niin Raili Mikkasen Wallin –versio
kuin Markku Löytösen Arabian vaeltaja. Ja äkkiä päästään Wallinin
päiväkirjoista vaikka salakirjoitukseen ja sen historiaan tai kielen kehittymiseen.
Oulussa olivat järkevästi
miettineet uudella tavalla lasten ja nuorten kirjastohyllytyksen loogisuutta.
Siellä oli kehitelty uudenmalliset, kätevät ja houkuttelevat hyllyopasteet – ja
oikaistu hiukan yleisten kirjastojen luokitusoppaan väliin tuskastuttavia
eriyttämisiä eri puolille hyllyjä. Hienoa oli todeta, miten monipuolisesti
saatiin näyttöä mahdollisuuksista: oli Celian moniaistisia satutunteja,
kirjaston tutuksi tekemistä Punahilkka-satuseikkailun avulla,
vinkkausesityksiä, nuorisotoimiston fundeerausta onko nuorille miehille
mahdotonta vinkata ja niin edelleen. Tietokuvastakin puhuttiin ja eläinkirjojen
kirjosta. Osallistuja oli ilahduttavan runsaasti, sadan lähelle.
Tosiokuvitteellinen faktio
Yhtenä kokonaisuutena tulivat esille perheet ja niiden muuttuminen.
Tähän saattoi helposti lisätä erilaiset lapset ja koota selkokirjojen ja alan
järjestöjen julkaisujen rinnalle näitä M.A. Nummisen termittämiä
tosiokuvitteellisia tietokirjoja. Pitkään yhtenä klassillisena vinkkauskohteena
mukana on kulkenut Mark Haddonin Yöllisen
koiran merkillinen tapaus (Otava 2003), missä loistavasti saa käsityksen
millaista on Aspergerin syndrooman kanssa painivan nuoren ja tämän läheisten
arki. Cristopher John Francis Boone kirjoittaa elämästään selkeästi ja
toteavasti. Silti kirja on iholle tulevan hauska, surullinen ja toiveikas. Ja
kirjailija tekee siitä melkein jännärin. Poika tulee kotiin ja huomaa rouva
Shearsin etupihalla tämän koiran, joka on tapettu talikolla. Miksi?
Nyt löytyi hieno pari: Naoki
Higashadan Miksi minä hypin? (Suom.
Mikko Pihlajavirta, Sammakko 2016).
Kirjailijan 13-vuotiaana kirjoittama omaelämänkerta laajenee lukijan päässä
jonkinlaiseksi pamfletiksi, jonka ydin taitaa olla toivomus oman
persoonallisuuden hyväksymisestä, oli se millainen tahansa. Hän sanoo
esipuheessaan miettiessään omia pakkoliikkeitään ja kyvyttömyyttään erilaisten
asioiden suorittamiseen: ”Miksi en siis pysty tekemään näitä asioita? Niinä
päivinä kun tunnen itseni turhautuneeksi, onnettomaksi ja avuttomaksi,
kuvittelen millaista olisi, jos kaikki olisivat autistisia. Kaikki olisi meille
helpompaa ja iloisempaa, jos autismia pidettäisiin vain vain yhdenlaisena
persoonallisuutena. On toki huonoja hetkiä, jolloin aiheutamme muille ihmisille
turhaa hulinaa ja vaivaa, mutta oikeasti haluamme vain uskoa tulevaisuuteen.”
Suomalainen versioksi voisi
valita Maria Aution Varjopuutarhan
(Karisto 2014), kertomuksen lievemmin autistisen Pihlan lapsuudesta ja koulunkäynnistä,
kokeista ja rakastumisesta, yrityksistä sopeutua ympärillä olevaan maailmaan.
Tästäkin tapauksesta löytää rajuja ja vaikuttavia kohtauksia lääkärien
kokeissa, koulussa ja äidin kanssa, mutta kuten näissä kaikissa kirjoissa
mukana on usko parempaan ja kypsymiseen omaksi itsekseen.
Mikähän termi lopulta
vakiintuu tiedon ja kaunon paritukseen? Tosiokuviitteellinen, faktio,
tietoromaani, friktio vai jokin muu?
Rauhoittavaa kunnon sadun henkeä
Salli Parikka Wahlbergin töitä olen päässyt ihastelemaan silloin
tällöin näyttelyissäkin, mutta kirjan kuvituksia on viime aikoina ollut
harvemmin. Nyt Salli repäisee kunnolla isokokoisella kuvakirjalla Hiiriukin synttäriomena (Arkmedia 2016).
Hiiriä on toki esiintynyt kautta kotimaisen lastenkirjahistorian, ja viimeksi
niitä on käyttänyt hyväkseen esimerkiksi Riikka Jäntti kuvakirjoissaan.
Omenanhaku hiiriukille on kuitenkin täysverinen, komea kuvasatuseikkailu, jonka
juuria voi etsiä kauempaakin klassisten naiskuvittajiemme töistä. Salli Parikka
Wahlbergin maisemissa on sävykästä talven tuntua, punaiset omenat ovat
käsinsyötävän oloisia ja perspektiivit näyttävät konkreettisesti pienten
hiiripoikien hikisen työn valtavien vesisankojen tai talon kellarinnurkan
suojassa.
Tunnelma kiihtyy seikkailun
edetessä. Hipi ja Hopi kulkevat tuttua reittiä etukäteen sijoitettujen
pakopaikkojen kautta omenakellariin, mutta sitten seuraa yllätys. Kisaa
päästään pakoon, mutta ovelan viljakorren houkutus on koitua kohtalokkaaksi.
Muitakin metsän eläimiä tavataan pikkupeikoista jäniksenpoikiin, jotka ahmivat
ensimmäisen omenaherkun. Varoituksen ja pienen opetuksen makua on kellarissa
lymyävän Homehyyryn tapaamisessa.
Kuten kaikissa hyvissä
saduissa, onnellinen loppu tyydyttää kaikkia. Omena vieritetään ukin sängyn
viereen ja laulujen kera vietetään parasta syntymäpäivää ikinä.
Salli Parikka Wahlberg on
jaksottanut tarinaansa sopivasti. Jännittävissä kohdissa käytetään lähikuvia.
Lapset huomasivat jo aikaisin, että kissa väijyi ison puun takana ja
huolestuivat hiirten kohtalosta. Ovatko ne tarpeeksi nopsia? Minne ne
puikahtavat? Kun kissa heiluttaa ohrantähkää, varoituksia satelee. ”Älä nyt
hölmö siitä nappaa!” Jänötädin kiljaisu pelästyttää kissan tiehensä, ja sitä
kiljaisua harjoitellaan uutterasti. Kuka kiljuu pelottavimmin? Synttäriomenan
isoilla aukeamilla on myös paljon etsittävää ja katseltavaa, joka sopivasti
rauhoittaa ennen seuraavaa kommellusta.
Tämäpä kirja sopii
isovanhempienkin hankkia lukukaveriksi, kun ennen joulua vietetään yhdessä
lastenlasten kanssa sitä laatuaikaa.