Aikaisemminkin
on tullut kehuttua Kirjailija –lehteä eli alan työntekijöiden yhdistyksen
jäsenjulkaisua. Tämän vuoden ensimmäisessä numerossa on lastenkirjallisuuskin
kunnolla esillä, kun vauhtiin pääsee Tuula Korolainen kokovartalokuvaan.
Teemana on ”Kirjailija oman tekstinsä äärellä”, mutta Korolainen puhuu paljon
muustakin kuten alan näkyvyydestä, työskentelyedellytyksistä, muutoksista ja
oleellisista ongelmista.
Mielenkiintoista oli, miten Korolaisen
esiin nostamat vaatimukset kuuluvat muualtakin. Olin viikonloppuna Joensuussa
tietokirjojen ympärillä pyörineen rumban osanottajana – oli siellä näköjään myös
kaunokirjailijoiden talvipäivät – ja esiin nousi tarve löytää keskitetysti ja
helposti lasten- ja nuorten kaikkinaisten kirjojen löytäminen ja esittäminen.
Vuoden kirjat –luettelon haudalle kun ei ole kasvanut oikein mitään kunnollista
perillistä. Korolainen sanoo painokkaasti saman asian: ”Nyt tarvittaisiin
julkisen vallan ja kustantamojen yhteistyössä rahoittamaa tietopankkia, johon
listattaisiin kaikki vuoden aikana ilmestyvät lasten- ja nuortenkirjat
sisältökuvauksineen. Näin vanhempien, ja muiden aikuisten olisi helpompi löytää
kirjoja lapsille.”
Kustantajien paperiset kevät- ja
syksyluettelot ovat kadonneet lähes kokonaan. Niin se vaan on, että netistä
tietojen hakeminen on hankalampaa, räpellyttävämpää ja jää senkin takia usein
tekemättä. Näin myös kirjailijoihin liittyvä esittely, joka aikaisemmin oli
mukavasti tarkistettavissa ja kerättävissä, jää tavalliselta tallaajalta pois.
Jotakin on yritetty: esimerkiksi apurahoin
tuettu Tiedonjano.fi –sivusto pyrkii esittelemään aikuisten tietokirjoja
nopeampaan tahtiin, mutta hakee vielä ilmettään, eikä auta lastenkirjallisuuden
kenttää. Erilaiset kirjastojen vinkkilistat ja luokka-astediplomiluettelot ovat
hajallaan, ja niidenkin valikoimaan voi olla hiukan skeptinen varsinkin
tietokirjojen puolelta. Kritiikki- ja blogisivustot ovat tekijöittensä näköisiä
ja täydentyvät hitaasti ja sattumanvaraisemmin. Silti kirjastot voisivat olla
melkoinen tekijä tälläkin kentällä – voisikohan ajatella, että Korolaisen
ehdottamaa tietopankkia lähtisivät valtionkin tuella tekemään Itsenäisyyden
juhlavuonna 2017 keskitetysti alan toimijoista koostettu ohjausryhmä?
Toinen kiinnostava keskustelu käydään taitamattoman
kirjailijan vai vajavainen lukija –teeman ympäriltä. J.S. Meresmaa, Magdalena
Hai ja Anni Nupponen pohtivan fantasian kautta miten kirjat todella saavuttavat
lukijan. He näkevät kirjoittamisen ja tapahtumat kuvina ja kohtauksina.
Mielikuvittelen, kirjaimellisesti, sanoo J.S.Meresmaa. ”Entä lukijat, pohdin.
On arveltu, että kirjan on nykyään vaikea nousta nuoremman lukijakunnan parissa
suureen suosioon, ellei siitä ole tehty mediahypeä ja elokuvaa. Onko nuorempi
polvi jo tottunut jo ajattelemaan tarinoita kokonaisvaltaisina
visuaalis-sanallisina elämyksinä? Miten tämä vaikuttaa meihin kirjailijoina?”
Meresmaa haluaa kyseenalaistaa nykykehityksen. Kuinka laajoja mediakattausten
pitäisi olla, että kirja saavuttaisi yleisönsä? Meresmaa näkee kirjan erillisena
visuaalisista medioista ja pohtii, onko se kirjan häviö. ”Halutaanko jatkossa
vain kuvallistettuja tarinoita?”
Opettajankoulutus
– pintaliitoa?
Koulun ja äidinkielenopetuksen merkitys
korostuu myös lasten ja nuortenkirjallisuuden kohdalla. Joensuussa päiviteltiin
muun muassa opettajakoulutuksen merkitystä. Mutta mitä pystytään tekemään, jos
koulutukseen tulevilla on jo omituisia puutteita esimerkiksi yleissivistyksessä
tai suomalaisen kirjallisuuden haltuunotossa. Koomista ehkä, mutta jopa pelottavaa,
jos Seitsemän veljestä tunnistetaan heti näytelmäksi. On tietysti helppo
syyttää peruskoulua ja lukiota, mutta hämmästyttäviä rajoitteita löytyy niin
kirjoittamisen että pedagogisen ja teknisen osaamisen puolelta. Osataan kyllä
ladella nuo hienot opetuksen pedagogiset jargonit, mutta mitä ne oikeastaan
tarkoittavat? Oireellista taitaa olla sekin, että melkeinpä eniten
tietokirjallisuutta syntyy tällä hetkellä juuri opetuksen, koulun, psykologian
ja opetusmenetelmien puolella.
Mielenterveys nostaa sekin ykkösnumerossaan
painokkaasti esille kulttuurin merkityksen terveyden hoitamisessa. Lehdessä
todetaan useammassakin artikkelissa, miten kulttuurilla on niin monipuolisia
vaikutuksia hyvinvointiin, että sitä aletaan jo soveltaa osaksi terveydenhuoltoa.
Kulttuuri on olennainen keino ymmärtää elämää ja omaa itseä, koska se pääsee
suoraan alitajuntaan ohi järkeilyn. Vaikutukset näkyvät myös aivotutkimuksessa,
sanoo Päivi Rajamäki. Korolainen mietiskelee viistäen samaa puolta:
”Tarinallisuus on lyönyt itsensä läpi journalismissa, ja se on kyllä lukijaystävällinen
lähestymistapa, mutta tarkoittaa vain entistä pinnallisempaa otetta. Jutut
väännetään yksilön selviytymistarinoiksi, joilla pitää olla onnellinen loppu
vaikka väkisin.” ”Lasten ja nuortenkirjoissa onnelliset tai toiveikkaat loput
ovat tietenkin paikallaan. Tosin nuoret ovat paradoksaalisesti nykyään
mieltyneitä nimenomaan dystopioihin ja synkkiin tulevaisuuden visioihin.”
Vai olisivatko kirjailijat mieltyneet
näihin aiheisiin, koska luulevat nuorten tarvitsevan juuri niitä? Joensuussa
opettajilla oli erilaisiakin näkemyksiä. Oppilaat alkavat olla kyllästyneitä
niin jatkuvaan pieleen menemisiin ja rankkoihin juttuihin, jotka heidän
mielestään ovat marginaalia kuitenkin. Aivan kuten eräs muotoilee tiedon
tuputtamista: ”Luonnonkatastrofit tulevat esiin jo niin monessa oppiaineessa,
että kyllä tämä on jo koettu.” Mielenterveys-lehdessä pohditaan, miten
aikaisempaa kahden ääripään metodia pyritään monipuolistamaan. Kulttuuria on
toisaalta käytetty terapiassa kuvataiteen, musiikin ja kirjoittamisen avulla,
toisaalta sillä on ilahdutettu esimerkiksi laulamalla vanhainkodeissa tai
sairaalaklovnien työskentelyllä. Nyt kulttuuria tarvitaan terapian ja mielihyvän
välimaastoon sairauksien ennaltaehkäisijäksi, erityisesti korkean
sairastumisriskin alueella ja kuntoutukseen. On syntymässä hyvinvoinnin
monialaisia yhteistyöverkostoja.
Novelleissa rankkuus saa lempeyttä. |
Mieleeni tulevat heti kirjastot, jotka
pitkään ovat olleet ainoita kaikille avoimia kulttuurinjakelun terapiakeskuksia
– eivätkä ole saaneet siitä kunnilta varmaan mitään ylimääräistä tukea. Tätä
taustaa varten voi suhtautua joustavammin kirjastojen venkoiluun oman roolinsa
etsimisessä. Kirjasto on helppo paikka tulla ja käyttää kaikenlaisia vempaimia,
opiskella, saada tukea ja neuvontaa, jota ei niin vaan sutjakkaasti löydä
muualta. Miksi emme voisi suodakin erikoistumista ja täsmäkirjastoyksiköitä
erilaisiin tarpeisiin? Kaikille rauhan ja viihtymisen puolestapuhujille
luulisin löytyvän tilaa – ja on myönnettävä, että itselleni esiintymis- ja
viihdematkailussa kirjasto on kuin toinen koti. Pääkaupunkiseudun ulkopuolella
pienemmät yksiköt ovat juuri sopivasti monipuolisia. Hyväksi havaittujen
perustoimintojen aktiivinen harjoittaminen ja hiominen ei ole mikään paikalleen
pysähtymisen merkki sekään. Porakoneen lainaaminen onnistuu mainiosti, koska
neuvonta tietää kenellä sellainen on ja kuinka homma hoidetaan.
Luen parastaikaa Pertti Julkusen
Kirjastopäiväkirjaa (Ntamo 2013). Ehkä on hyvä kirjastopuolella miettiä
sielläkin kokonaisuutta kavahtamatta kärjistyksiä ja niiden siemeniä:
"Kirjaston uudistamista edistävä propaganda on toteutettu viestinnän
ideologian vallassa keskitetysti. Olen lukenut suuren joukon
kirjastonjohtajista tehtyjä päivälehtihaastatteluja. Kaikissa on sama sanasto
ja samarakenne. Poikkeuksetta jokaisessa jutussa käytetään sanaa ’olohuone’.
’Tämän päivän’ kirjasto on ’yhteinen olohuone’, johon tuodaan ’elämää ja
kodikkuutta’. Lukijan tehtävänä on päätellä, että kirjasto on ollut näihin
saakka kuollut ja virastomainen paikka. Yksikään haastattelija ei ole kysynyt,
miksi melu on kirjastossa välttämätöntä, tai miksi kirjakokoelmia on pakko
pienentää.” Tarzan huutaakin vain kirjansa sivuilla?
Ensi kerralla enemmän kulttuuriministerin mestauslistoista.
Lastenkulttuuri jäi taas byrokratian Jalkoihin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti