Kirjavinkkauksen uranuurtaja Suomessa
eli Marja-Leena Mäkelä, palkittiin tässä äskettäin Suomen Kirjailijaliiton
palkinnolla Kirjailija kiittää. Palkintoperusteet olivat ihan hyvät:
Marja-Leena on tehnyt suomalaislasten lukuharrastuksen hyväksi mahtavan paljon,
kiertänyt kouluja ja kirjastoja ympäri maata vuosikymmenten ajan.
Palkinto oli kuvaavasti kaunokirjallisuuden
palkitsemista. Näin myös Marja-Leenan
uudistettua painosta Kirjavinkkarikirjasta
(Avain 2015) pitäisi oikeastaan tituleerata Kaunokirjavinkkarikirjaksi. En
nimittäin lähiluvusta huolimatta löytänyt lasten ja nuorten tietokirjallisuuden
osallistumista talkoisiin. No, parissa kohtaa: Äänekoskella kirjavinkkauksen
aiheena on rakkaus ja huumori ja pipopäinen täti ei ole tyytyväinen antiin. ”Mitä
tämä nyt on? Täällä piti saada lukuvinkkejä ja sinä vain istut siinä ja luet
meille. Ei minua tuollaiset runot kiinnosta. Minä luen laidasta laitaan, mutta
en romaaneja. Kirjoissa pitää olla tietoa, niitten pitää olla totta.” Ja löysin kyllä toisenkin kohdan, missä
tietokirjallisuuden esittely jätettäisiin ilmeisesti kokonaan kirjastolle:
”Kirjastosta lähtisi kutsu kouluille, mieluiten lyhyesti ja ytimekkäästi, ja
perinteiset tokat, neloset ja seiskat perehdytettäisiin kirjastossa
tiedonhakuun, hyllyjärjestykseen ja kirjaston arkikäyttöön. Näillä
kirjastokäynneillä esiteltäisiin oppilaille myös tietokirjallisuutta.” Siellä
täällä tietokirja on mukana kuten urheiluteemassa ja saapa pari tietokirjaa
ottaa ns. perusvinkkauspakettiin.
Tekniikkaa ja porsimishäkkejä
Olenko pipopäinen setä?
Kirjavinkkarikirjassa toki perustellusti vinkataan kaunoa, ja sen malleihin
tukeudutaan. Sanottakoon selvyyden vuoksi, että Kirjavinkkarikirja on mainio,
persoonallinen ja tärkeä opas alalle aikoville ja siellä jo pyöriville. Silti
olen hiukan pettynyt: kirjavinkkaus on eräänlaista kirjallista vallankäyttöä. Jokainen
kirjavinkkari eri tilaisuuksissa on samalla kirjansa mainostaja. Siinä mielessä
ei ehkä ole ihan samantekevää, mitä jää uupumaan. Kirjassa kuitenkin oman erityisalansa
vinkkaajia kertoo työstään – tiedon ymppäys tai perillemeno ei ole mukana.
Marja-Leena toteaa kuitenkin olevansa erityisen huolissaan: ”Mitä
enemmän olen kirjavinkkaamista tehnyt, sitä enemmän ajattelen sitä lukematonta
poikaa ja toivon, että kykenisin sytyttämään hänessä lukuhalun.”
Voin kokemuksesta vakuuttaa, että nämä kaverit tosiaan saa mukaan, jos
ei pelkää tietokirjan vaativan omakohtaista laajaa tietämystä. Jari Litmasen ja
Jarkko Ruudun kiinnostavien selviytymistarinoiden katveessakin on melkoisesti
tietovinkattavaa tähtitieteestä taiteeseen, porsimishäkeistä maapallon
katastrofeihin ja Yrjö Wallinin vaarallisesta matkasta Mekkaan tai jopa
mietiskelyä faktion sisällöistä. Onko tieto todella totta vai kuka meille
valehtelee?
Seuraavia virstanpylväitä?
Sukupuolinen jakauma muuten voisi olla mielenkiintoinen tarkastelukulma
sekin. Millainen vinkkarikassi silloin tulisi mukaan? Kuten Marja-Leenakin
opastaa, on monia tapoja esitellä kirjoja jännityksestä dramatiikkaan,
kaverivinkkauksesta teemakokonaisuuksiin. Aloin miettiä asiaa, kun muistelin
Inkoon koulukeikkaa. Jalkapallo, Suomen historia ja rahatiede taisivat tulla
automaattisesti mukaan harrastusten puolelta. Kun kierrätin keisari Neron
sestertiusta vuodelta 65, vuosi Rooman palon jälkeen, heräsi paljon
kiinnostavia kysymyksiä. Rahan arvosta tietysti, mutta myös
käyttötarkoituksista. Tuolloin keisarin kuva kolikossa oli mainos ja viesti
kansalle: tämä kaveri on rakentamassa uusia entistä ehompia rakennuksia
palaneiden tilalle. Kun innostunut lastenkirjastonhoitaja (mies) esitteli
spontaanisti omistamiaan Kiekkomaailman rahoja, symbioosi fantasian, huumorin,
historian, sotien ja numismatiikan välille oli syntynyt. Vähän enemmänkin,
sillä fiksu oppilas (poika) huomautti, että sestertiuksia käytetään myös
Asterix-sarjakuvissa.
Tietokirjavinkkarikirjaa tuskin kannattaa rinnalle tehdä, niin kytkyssä
kaunon ja tiedon pitäisi tilaisuuksissa olla. Nöyrästi siis huomautan, miten
paljon kiinnostusta herättäviä tietokirjoja löytyy helposti mukaan. Ehkäpä
hyviksi havaittuja kombinaatioita voisi paljastaa eri yhteyksissä vuolaammin
kuin nyt tuntuu tapahtuvan?
Topelius ja Lydecken, arvon herrat
palkintopallilla
Tunnustukset eivät toki loppuneet
Junioriin tai tiedonjulkistamisen valtionpalkintoon. Suomen nuorisokirjailijat
ry:n klassiset kirjailijaehdokkaat Topelius ja Lydecken-palkinnoille on
julkistettu. Niitä katsellessaan miettii jälleen kerran, kuinka erilaisia
mieltymyksiä ja kenties tarkoitusperiäkin toisilla raadeilla on. Nuorisokirjailijoiden
raati koostuu ammattilaisista kritiikin, kirjaston ja tutkimuksen puolelta,
joten listoihin voi suhtautua jotensakin luottavaisesti.
Mitä 5+5 ehdokkaasta voisi siis lukea? Vain yksi sama tekijä kuin
Junior-raadilla eli Siiri Enorannan vaativan tenhoava Surunhauras, lasinterävä (WS). Muut ovatkin hiukan toista
kaliiberia: Anna Hallavan Sammakkoprinsessa
(WS) on miellyttävästi erilainen ns nuorisokuvaus, jossa chick lit on ympätty
huumoriin. Jyri Paretskoin Shell´s
Angles ja beibit (Karisto) on sarjakirja, joka taitaa ainoastaan viedä
viehkosti nuoriensa kypsymistä vähän eteenpäin. Kirsi Pehkosen Voittolaukaus (Karisto) edustaa
urheilupuolta, johon on liitetty moderneja ongelmia kuten seksuaalista
häirintää. Mervi Heikkilän Louhen
liittoa (Haamu) pidin jo aikaisemmin kohtuullisen hyvin koossa pysyvänä
arkifantasiana, joka yhdisteli kiinnostavastikin kansanuskomuksia.
Lydeckenin kohdalla voi ainakin ihmetellä Timo Parvelan mukanaoloa: Kepler62 (WS) ei nyt ole niin hulppea,
että mahtuisi sarjan aloitusosana ilman muuta mukaan. No seuraavaa, ehkä vähän
parempaa? ei voisikaan, koska tekijä on norjalainen. Saku Heinänen näyttää
olevan jonkinlainen vakiotyrkky jatko-osallaan Zaida ja elovalkeat (Tammi) – Zaidan uudet arjen ja magian kuviot
eivät edellisestä kummene, mutta se olikin ehdokkaana sekin. Tomi Kontion Koira nimeltä kissa (Teos) on saanut
sekalaisia arvosteluja – ehkä sen pultsari ja hylätty koira jäävätkin
filosofiassaan elämään nimenomaan Elina Warstan kuvituksen kautta. Suomenruotsalaisen
lastenkirjallisuuden puolelta mukaan on kiitettävästi nostettu Hanna
Lundströmin kotirunot pienemmille eli Rassel
prassel puss (Schildts&Söderström). Muitakin ehdokkaita olisi varmaan
ollut tyrkyllä, mutta tämän kokoelman avulla muuten ruotsinkielen harjoittelu
voisi sujua mukavasti: toistoa on paljon, huumoriakin ja leppoisaa maailman
tutkimista. Ja Maija Hurmeen ilkikuriset hymyilyttävät kuvat!
Erilaista ja samalla jotakin uudenlaista kerrontaa niin lasten
arkirealismin kytkyihin fantasiaan tuo Tuutikki Tolosen, sanataideohjaajan ja
puuhakulttuurinaisen Mörkövahti
(Tammi), missä myös kuvittaja Pasi Pitkänen onnistuu paremmin kuin Kepler62:ssa.
Hilla, Kaapo ja Maikki panevat tuulemaan oudon lastenvahdin kanssa.
Kansanperinnettäkin häilyy taustalla.
Joskus pitäisi tehdä tutkimus miten kirjailija lopettaa kirjansa
aikoessaan tehdä pian jatkoa. Tolonen onnistuu siedettävästi vain hiukan
kiirehtien. Summa summarum: kyllä näistä ehdokkaista palkinnonsaajat löytyvät
ja samalla voi ehkä löytää hiukan raadin mieltymyksien suuntaan. Ihan kaikkia
en kuitenkaan ottaisi ihan ensimmäiseksi tietokjrjavinkkarin reppuuni kaunon
edustajiksi, mutta Mörkövahti ja Louhen liitto saattaisivat hyvinkin synkata
esimerkiksi Marjut Hjeltin ja Mervi Kosken kanssa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti