Tietofinlandian
ehdokkaat avasivat suuren palkintosyksyn julkisuuspelin. Televisiot eivät
vaivautuneet paikalle, mutta salamavaloja tuntui räpsyvän. Mielenkiintoista
oli, että toisen suuren palkinnon eli Kanavan voittaja ja ehdokkaat eivät
olleet samoja. Tämä ainakin näyttäisi todistavan tietokirjallisuuden kärjenkin
laveudesta. Ja toisekseen: nyt eivät juhlineet WSOY, Tammi eikä Otava, vaan
keskisuuret kustantamot. Mitä tästä voisi ajatella?
Raati näytti uskovan Marimekkoon, Piikojen
valtakuntaan, maailmankarttojen kulttuurihistoriaan, ruotsalaisen rasismin
historiaan, keskiaikaisiin pyhiinvaelluksiin ja syväluotaukseen siitä,
millaista on olla eläin. Jälkimmäinen muuttaa raadin mielestä käsitystä
maailmasta jokaisella aukeamalla. Se on siis vaarallinen kirja, mikäli uskomme historiallisia
kirjanpolttorovioiden sytyttäjiä. Se täytyy myös hankkia ja lukea.
Palkintojen myötä ajatukset siirtyivät
Helsingin kirjamessuille, kirjavuoriin ja keski-ikäisten ja varttuneiden
ihmisten ryntäilyyn lavalta ja myyntitiskiltä toiselle. Kaikki tuntuu
keskittyvän: Finlandia-ehdokkaat ja muut palkinnot nostavat hetkeksi lukevan
yleisön tajuntaan parikolmekymmentä teosta ja kirjailijaa.
Minne katoavat
painokset?
Mitä tehdään niille muille messuillakin notkuville
myyntipöytien kasoille? Parin euron kirjat menivät kaupaksi. Edulliset
lastenkirjat sujahtivat kasseihin. Mutta tuhansien painosmäärien lukemattomat
oudot tittelit? Etsitäänkö niitä joskus divarien hyllyiltä, kuinka paljon
Suomen autotalleissa on avaamattomia kirjalaatikoita, lahjoitetaanko kaikille
Suomen koululaisille kirja tai ainakin lukiolaisille? Kirjamessujen
myyntivimmassa ei tiedä, miten olla optimisti. Hienoa kun on näin paljon
valinnanvaraa. Miten nuo kaikki kustantajat ja kirjantekijät oikeastaan
pärjäävät? Onko tässä tittelimäärässä järkeä, kun tieto opuksista ei
tavoitakaan?
Kirjamessut tietenkin hehkuttaa, miten
lavoilla on 800 esitystä ja yli 11 000 kirjailijaa ynnä muuta pyörimässä
ympäriinsä. Helsingin Kirjamessut on kasvanut 30 000 kävijän tapahtumasta
lähes 80 000 kirjan ystävän tapahtumaksi. Sen pinta-ala on tuplaantunut 15
vuoden aikana. Kirjamessuihin osallistuu tänä vuonna 330 yritystä ja
näyttelypinta-alaa on käytössä 7400 m2. Antikvaarisille Kirjamessuille osallistuu
50 antikvariaattia.
Jos pöhötys ei lopu, samaan aikaan toisella
puolella olevat ruoka- ja viinimessut joutuvat tilaamaan merkittävän määrän
Riedel-laseja lisää.
Ja mitä tekivät 8000 messuille rahdattua
koululaista? Helsingin Sanomien mukaan söivät ainakin lakritsia. Mitä sanoi
Panu Rajalaa kuulemaan itsensä tunkenut naisihminen: ”Puolesta tunnista menee
alku- ja loppukahinoihin 7 minuuttia. Loppuihin mahtuu muutama kiinnostava
ilmiö, jotka katkeavat kuin kanan lento lavaemännän kurkunleikkausmerkkiin.”
Mitä miettivät vihreiden telttojen alle itsensä ahtaneet lapset, vanhemmat ja
ulkopuolelle jääneet lastenvaunut: ”Kuumaa, sekavaa, mutta lapsia viehättävää –
kunhan olisi ollut paikat kunnossa ja äänenlaatuakin.”
Lukiolaiset
hoivaavat aikuisia
KirjaKallion
ohjelmasta sanottiin, että se pureutuu mm. syksyn herkullisimpiin nuortenkirjoihin
kirjailijahaastattelujen ja sanataiteen kautta. No, nuortenkirjoja ei kovin
paljoa nähty – vaikka onhan esimerkiksi Tuomas Kyrö yhden joulupukkijutun
tehnyt. Hyvinkin mielenkiintoinen esikoinen ja Otavan kirjoituskilpailun
voittanut Nadja Sumasen Rambo oli
eräs harvoista. Vaikka kirjan aiheet olivatkin näitä yleisiä ja yhteisiä eli
hankalat aikuissuhteet, mielenterveysongelmat, huoli omasta pärjäämisestä ja
yleinen epävarmuus, Sumanen kirjoittaa koukuttavasti ja mukavalla kuivalla
huumorilla höystäen. Hänellä onkin vankka tuntemus työnsä kautta nuorten
ongelmista ja riippuvuuksista. Ratkaisuksi hahmottuu tällä kertaa isovanhempien
osuus ja lähentyminen yritysten ja erehdysten kautta myös muihin läheisiin.
Nuorten haastattelijoiden otteista paistoi
kyllä syventyminen tekstiin ja ikään kuin hyvin tehty taustatyö. Mutta kun
kirjailija joutuu useamman kerran sanomaan, ettei osaa vastata tuohon
kysymykseen, niin kulmakarvat nousevat. Tottunut haastattelija olisi vienyt
kirjan tekemisen ongelmat, kielenkäytön, huumorin ja roolien murtumiset
yleisölle haastavampaan ja kiinnostavampaan muotoon. Mutta kirjamessuilla
lienee myös kouluttava roolinsa?
Puolen tunnin parasta antia antoivatkin
sellaiset jouhevat esiintyjät kuin Anneli Kanto ja Paula Havaste, jotka
naurattivat, kiinnostivat ja pitivät pihdeissään miettiessään historiallisen
romaanin taustoituksia, materiaalinkeruuta ja rakastumista hahmoihin – kunnes Pyöveli katkaisee kaulan. Ihan samaan
eivät pystyneet eivät tubettajat, eivät open mic-runoilijat tai seksin
kyllästämä maailmakaan.
Muita
messumahdollisuuksia
Jos ajatellaan,
että pieni on kaunista, niin ei voi kuin ihailla muutamaa myyntiponnistusta. Toinen
on helsinkiläinen lastenkirjakauppa Lasten Toukka, joka Kalliossa pitää
majaansa ja on keskittynyt hyvään ja korkeatasoiseen lastenkirjallisuuteen
(varmimmin keskiviikosta perjantaihin 13-17). Samalla putiikissa Fleminginkatu
8:ssa voi bongata näyttelyitä ja muuta toimintaa. Mutta erityisesti Toukan oma
pakettivolkkari toimii myös kiertävänä myyntipaikkana ja mainoksena siellä
täällä Suomessa, yleensä kirjaan liittyvien tapahtumien yhteydessä.
Salla Savolaisen tilannekuvassa on kaikki Toukasta. |
Toukka tuli mieleen kun osallistuin toiseen
kiertävään kirjasirkukseen eli parilla kirjalla myyntiauton matkaan.
Kirjamobiili oli REUNA-kustantamon toteuttama Kirjan vuoden 2015 tempaus, jolla
haluttiin viedä kirjat ja kirjailijat paikallisiin tapahtumiin ja pienille
paikkakunnille, joilla ei (enää) ole kirjakauppaa. Kulkuneuvoksi päätettiin
matkailuauto, jolloin auto, sen kuljettaja ja kirjamyyjä voivat yöpyä
caravan-alueilla. Kuinka paljon voivatkaan kirjaan uskovat ihmiset kärsiä
aatteensa puolesta! Kirjamobiilin matkamittariin kertyi 11 000 kilometriä ja
”virallisia” etukäteen sovittuja etappeja oli 27, joista osa kaksipäiväisiä.
Lisäksi kirjamyynti laitettiin pystyyn camping-alueilla iltaisin ja muutamia
kirjatilauksia tuli myös sähköpostilla ja puhelimitse. Provisiolla saatiin
katettua polttoaine- ja yöpymiskulut, mutta ei palkkaa työstä. Pr-hyöty oli
merkittävä. Kirjamobiili sai iloista ja myönteistä palautetta kaikkialla.
Palautteessa
totuuden siemen?
Juttelemaan pysähtyneet ihmiset
ihmettelivät usein sitä, että esillä oli korikaupalla kiinnostavia kirjoja,
joista he eivät olleet koskaan kuulleetkaan. Yhdeksi myyntisloganiksi muodostuikin:
”Tämä on valikoima, jota et löydä mistään kirjakaupasta. Ihmiset olivat
lomatunnelmissa ja kesämielellä, joten humoristiset kirjat tekivät kauppansa;
niitä ostettiin selvästi tuliaisiksi mökille tai juhliin, joihin oltiin
matkalla. Toisaalta omaan työhön tai tutkimukseen liittyvää kirjallisuutta on
aikaa lukea vain kesälomalla, tietokirjoja myytiin mielestämme yllättävänkin
paljon. Lastenkirjoissa kiinnitti huomiota se, että joka ikisellä etapilla tuli
lapsia tutkimaan lastenkirjalaatikkoa, mutta useimmiten äiti kielsi koskemasta
kirjoihin ja totesi, että a) sen saa kirjastosta b) sinä et lue sitä kuitenkaan
c) meille ei osteta enää yhtään kirjaa ja d) sen saa divarista halvemmalla.
Kirjoja ostivat isät, jotka heltyivät suostumaan lapsen hartaisiin pyyntöihin."
Vau! Tästä lähtien on keskityttävä opettamaan
lapset manipuloimaan nimenomaan isiä! Ja heitähän manutetaan nyt lukemaan
lapsille ja muillekin isänpäivän viikolla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti