Luette nyt viestinnällistä toimintatyyppiä, joka on tilanteinen, aikaan
ja paikkaan sijoittuva sosiaalisen toiminnan muoto. Näin kerrotaan
mielenkiintoisessa opuksessa nimeltä Kieli verkossa – näkökulmia digitaaliseen
vuorovaikutukseen (SKS 2015). Kirjassa toki käsitellään aihetta hyvin laajalti,
jopa niin että mietitään miten lankapuhelin, kännykkä ja Skype muuttavat
käyttäjiensä tapaa puhua. Digitaalinen media on joka tapauksessa muuttanut ja
mullistanut tapamme viestiä ja luonut uusia ympäristöjä kielen käyttämiseen.
Kirja iskeytyy erilaisiin muotoihin tapausselosteidenkin kautta: on blogeja,
tekstiviestejä, verkkokeskustelua, kotisivuja ja niin edelleen.
Kaisa Koskinen historioitsee
omassa blogikatsauksessaan tyylikkäästi: blogien tekemisessä on piirteitä niin
yksityisestä päiväkirjasta, printtimedian kolumniperinteestä ja
pamflettikirjallisuudesta. Tässä siis kuljen tai ainakin taaperran Samuel
Pepysin ja Jonathan Swiftin sekä japanilaisen zuihitsu-perinteen eli siveltimen
jälkien perässä.
Toinen asia sitten on, miten kirjoitettu blogi enää pelaa. Kesän myydyimpien "kirjojen" kärjen niin varttuneiden kuin lapsellisempienkin kohdalla kansoittavat värityskirjat- vai pitääkö puhua todella väristyskirjoista? Sieltä taitaa puuttua vain monikulttuurinen väritysopas, kaikkea muuta on jo tarjolla. Siinä olisi idea hitiksi!
Matka mielikuvitukseen
Uusin lastenkulttuurijulkaisu Tyyris Tyllerö 3/2015 kulkee monella eri
polulla. Kaisa Lange pohtii nykysirkuksen muotoja
ja tapaa auttaa lapsia maailman hahmottamisessa. Helsinkiläinen Hurja Ruuth on
ollut mukana niin vauvasirkustyöpajoissa, perhesirkuksessa kuin
nuorisotaloprojekteissa. Syyriassa kohdattiin puolestaan toinen todellisuus:
pakolaisleirien nuorilla on kysymys osallisuudesta elämään. Ei vain siihen,
mitä pakolaisleiri ja ympäröivä sota tarjoavat, vaan myös osallisuutta unelmiin
ja tulevaisuuteen. Jonakin päivänä maailma ympärillä ehkä muuttuu.
Sirkuksen ja klovnerian tapa käsitellä
ympäröivää todellisuutta ja maailmaa, koko elämää on omanlaisensa. Sirkusta
katsotaan eri tavalla kuin kuvaa, näytelmää tai elokuvaa – niilläkin jokaisella
on oma kielensä.
Outi-Maria Takkinen kertoo puolestaan
helsinkiläisen sanataiteen opetuksen liikkeellelähdöstä. Miten pääkaupungissa
on mahdollisuus osallistua kirjojen, runojen ja tarinoiden luomiseen –
sanataide kuuluu kaikille taustaan katsomatta. Hän miettii sanataiteen olemusta
ja perillemenoa yhden sanataideprojektin erilaisten lähestymistapojen kautta:
tarinankerrontaa, kertomispelikorttien tekemistä, Helsinkiin liittyvien sanojen
pyydystämistä ulkona. Mikä sana on pyöreä, mikä enemmänkin kulmikas? Sanataiteelle
taiteenalana on leimallista aineettomuus: tarinoita kerrotaan tai kirjoitetaan,
mutta niistä ei synny konkreettista lopputuotosta. Takkinen toteaa, miten
hänellä sanataiteen opettamisessa on muodostunut tärkeäksi se, että prosessin
päämäärä on esimerkiksi jokin julkaisu: pelejä, postikortteja,
tekstinäyttelyitä, esityksiä, kuunnelmia, runovideoita, antologioita ja lehtiä,
jotka julkaisuina tuntuvat pitävän pintansa myös median laajentumisen
aikakaudella.
Valloita lähiympäristö ja – Sibelius!
Lastentarhanopettaja Riikka Rauhala
esittelee päiväkoti Runon esikoululaisten projektia Löydä näkymätön ympäristö. Kulttuuriympäristö
on ollut jo pari vuotta tärkeänä teemana Euroopassa.
Siihen kuuluvat
myös arjen ympäristöt, joihin ei kenties jokapäiväisten reittien varrella juuri
kiinnitä huomiota. Kulttuuriympäristö voi olla myös jotain mikä koetaan rumaksi
ja jota ei tahdokaan huomata. Miten päiväkotien lähiympäristöjä voidaan käyttää
hyväksi? Monia asioita voi teeman ympäriltä tutkia ja matkaoppaana voivat olla
lapset itse.
Talvisirkus Uni/Joona Petterson |
Voidaan käydä
puistossa, missä on puutolpissa pistekirjoitusta: mitä niissä lukee?
Koirapuistosta lähdetään talvipuutarhaan tai laskemaan mäkeä vanhan
ruumishuoneen eteen. Voi löytyä 1920-luvun kerrostalon sisäpiha. Lasten leikkiin
saatiin mukaan talon ikäihmisiä. Lapset toimivat siis oman
elämänpiirinsä asiantuntijoina ja avaavat omasta näkökulmastaan käsin
suhdettaan kaupunkitilaan monilla erilaisilla tavoilla ja seikkailuilla.
Johanna Lindstedt arvioi Sibeliuksen juhlavuoden kirjallisia tuotteita,
kun taas Niklas
Bengtsson kertoo laajasti Intian nukketeatteriperinteestä ja sen
monimuotoisuudesta. Taidemuotojen historian kannalta on
kiinnostavaa, että intialainen nukketeatteri on ilmeisesti vanhempaa kuin ns.
varsinainen teatteri. Toisten jäljitteleminen tai näytteleminen ei ollut
muinaisina aikoina hyväksyttyä, vaan suorastaan tabu. Toisen ihmisen
näytteleminen tiesi kuolemaa, mutta tämä ei koskenut nukketeatteria. Intian
nukketeatterikulttuuria yhdistää oikeastaan vain yhteiset uskonnolliset
tekstit.
Karhujen, koirien ja kissojen maailmaa suomeksi
Kun vähään aikaan ei ole ilmestynytkään Jukka Parkkisen Karhukirjeitä,
niin Timo Parvelan Maukka ja Väykkä ovat saaneet hallita lähes yksin
monimielistä ja –filosofista eläinkenttää. Nyt joutuu pakostakin vertailemaan,
kun yhtä aikaa ilmestyi Maukan ja Väykän matkakirja (Tammi 2015) ja
Karhukirjeitä kuntolomalta (WSOY 2015).
Onneksi kirjoja ei tarvitse
kauheasti arvotella, koska molempien seurassa viihtyy – aikuinenkin. Tai niin,
ehkä varsinkin varttuneempi lukija, jolla on hiukan hajua laajemmistakin
yhtäläisyyksistä. Maukka ja Väykkä joutuvat Italiaan, missä koira joutuu
tutustumaan outoon punaiseen mehuun ja tulee kosineeksi karjutyttöstä. Humma
Ihalainen saa kortin, jonka loppukaneetissa on Seiväsmatkojen tapaan lisää
matkan kohokohdista:”Ciao! Bella. Quattro stagioni. Frutti di mare. Margherita.
Arrivederci. Gatto et Cane.”
Karhunpoika Otso taas
raportoi tällä kertaa Amalia-tätinsä edesottamuksista ystävälleen konstaapeli
Karhuselle. Amalia yrittää tosissaan laihtua Käpälämäen kuntoutuskeskuksessa,
eikä koskaan juokse Nallemarketin ohi lenkillään. Varttunut lukija saa aika
paljon irti niin pasianssivitseistä, bingosta, uhkapelistä, laittomasta
kalastuksesta tai parkkismaisista sanaleikeistä – Amaliahan lyö helposti
golfkentällä pallon yli baarin.
Ehkäpä myös Amalian laulut vaativat
hymynkareeseen muistoja historiasta: sieltä löytyy niin Violetti Parran
Eläimelle kiitos, sota-ajan viisu Eläimiä juoksuhaudoissa ja Muistan
koe-eläinpuiston kaunehimman sekä Ansa Mäntyniemen kappale Aikuinen
naaraskarhu.
Virpi Talvitie pitää tasonsa Maukan ja Väykän värikuvissa. Amaliassa kustantaja on ehkä säästämisen sijasta ollutkin ovela: Pia Westerholmin eläinhahmot ovat mustavalkoisia - valmiita väritettäviksi. Sehän on nyt kuumin brändi!
Suotakoon aikuistuneille
lastenkirjailijoillekin oma tyylinsä puhua lapsille. Ihan varmasti ainakin
yliopistoissa nämä tekstitoiminnat ennakoivat jolleivat ihan avaa diskurssin
tutkimuksen monipuolistumista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti