ja muuta lastenkulttuuria
Huomasin, että suosittu lastenleikki
Käpylehmien teurastuksesta on mainio tiivistelmä tälle ajalle ja yhä
tiukentuvalle taloudelliselle kuristusotteelle. Siinähän tiputetaan aina yksi
toimija pois, jos hoksottimet eivät pelaa tai silmäniskuja ei huomata.
Lastenkulttuurin kentillä toimivat tekijät, lehdet ja instituutiot heijastavat
heti valtion taloudenpitoa ja kulttuuritahtoa. Oli hauskaa ja opettavaista
koota tähän mielipide- ja raporttikirjaan ajassa vellovat ajatukset ja tapahtuneet
tosiasiat, joita monia on tullut tässä blogissakin miettineeksi.
Oleellinen ongelma taitaa olla, että
jotkut asiat saavat julkista tilaa ja pääsevät jopa lööppeihin. Mutta kukaan ei
tunnu hahmottavan koko Suomen tilannetta, kukaan ei tunnu tietävän, mitä ja
miksi ja kuinka kentällä tehdyt toimet oikein tehoavat? Tilannetta voisi
verrata vanhaan vastakkain asetteluun lukemisen ja kirjaston suhteista: pitääkö
tarjota kaikkea kaikille vai vain parasta? Hinnoitellako tuote/tapahtuma
yläkanttiin vai halvaksi, jotta useammat hankkisivat, vaikka tuotto on sama?
Antaako periksi otsan rypistykselle?
Kulku lastenkulttuurin kentällä viime
vuonna ja tämän vuoden alussa oli vähintäänkin mielenkiintoista.
Miten sivistyksen tukipilari
kirjastolaitos panostaa sähköisen maailman tietoturvaan? Toimiiko kirjojen
Personal trainer tai kirjastopyörä - toiminta? Onko aamupuuro, saunominen ja
vihkiminen kirjastossa hyvä uutinen?
Jollakin menee sitä paitsi ihan
kivasti: sarjakuvissa mummit ovat valloittaneet albumit muumeilta – ja vähän
muiltakin. Kun katselee puolestaan lähinaapureiden tai eurooppalaista
lastenkirjallisuutta, onko meillä todella jotain tärkeää sanomista? No, en
tiedä olenko kauhean kiinnostunut kuulemaan, miten meikäläiset
lastenkirjailijat vastaavat käännöskirjojen lemu- ja kakkahuumoriin.
Kuvakirjojen tekijöittemme älähdyksiä kuullessaan taas tulee mieleen valtion
hauska suhtautuminen tulojen ylärajojen määriin, jotka estävät kaikenlaista
järkevää tekemistä. Orjatyövoimaako tässä kasvatetaan?
Kysymyksiä on mielessä useitakin,
mutta niitä vastauksia. Lastenkulttuurityöntekijöitä kuunnellessaan aistii
kyllä tekemisen iloa ja lasten parasta ajattelua, joka tuntuu näkyvän
osallistumisluvuissakin. Millä pysyvällä teholla tässä tehoperheiden vauhdissa?
Koulun tulevaisuus – niin, se on siis tulevaisuudessa? ”Ilo ei viihdy
yksipuolisen hiljaisuuden pedagogiassa.”
Mistä saa tietoa vauvakulttuurista,
loitsujen maailmasta, sukupolvien muistoista ja tietokirjan tulevaisuudesta tai
satavuotiaasta suomalaisesta lasten animaatiosta tai hiljaisuuden ongelmista -
milloin melusta on maailmassa tullut saastetta? Tietoa saavat ehkä ne pienehkön
prosenttiluvun kansalaiset, jotka jaksavat olla mukana pohtimassa ja ottamassa
kantaa ja osallistumassa ja tietävät mahdollisuuksista. Ehkä täytyy olla
iloinen vähästäkin nykyisin: leikki on vahvasti esillä, mutta miten onkaan
lelujen maailma: kuka niitä tekee, millä perusteilla ja kuinka hyvin?
Parhaimmat pelit arvioidaan tarkasti, mutta miten on äitien ensilaatikon laita?
Saatan olla sään armoilla ja pessimistisellä tuulella turhaan. Hyviä uutisiakin
on lupa odottaa tältä vuodelta. Mutta milloin käpylehmät pääsevät
äitiyspakkaukseen?
Mediatutkimusta – media ei ole kirja?
Media lapsiperheessä (Vastapaino 2015, toimittaneet
Anja Riitta Lahikainen, Tiina Mälkiä ja Katja Repo) on kirja, joka kuvaa 26
lapsiperheen arkea median kourissa, mutta ei sanallakaan lukemisen asemaa. Se
ei toki ole sen tarkoituskaan, vaikka olisi ollut mukava ihan vain vertailun
vuoksi tietää miten lasten ja nuorten media-aika on muuttunut 1970-luvulta
2010-luvulle tultaessa kirjankin kohdalla tai edes sähköisen kirjan. Millainen asema medialla on perheen
ruokailussa on selvemmin ajateltavissa sähköisten välineiden temmellyskentäksi.
Millaista taas on perheen vuorovaikutus mediankäyttötilanteissa on aina
mielenkiintoinen tutkimuskohde. Tilanne on kaiken kaikkiaan hankala: kaksi
viidestä vanhemmasta tuntee laiminlyövänsä perhettään työn vuoksi, ja yhtä moni
on huolissaan omasta jaksamisestaan. Epätyypillistä työaikaa tekevillä on
perheen ja työssäkäynnin yhdistäminen erityisen vaikeaa.
Kun lukee raportin tiivistelmää, löytää sieltäkin oireyhtymiä.
Arki oli sitä kiireisempää, mitä enemmän perheessä käytettiin medialaitteita.
Ruokailut tapahtuivat äkkiä, kun perheenjäsenillä oli kiire takaisin laitteiden
pariin. Lasten mediankäyttöä oli sitä vaikeampi hallita, mitä enemmän perheessä
oli lapsia ja medialaitteita. Tarpeeksi ei pystytty edes seuraamaan, mitä
lapset tekivät laitteillaan. Tutumman laitteen, television katselu oli paremmin
hallinnassa. Ohjelmat ovat ennakoitavissa, ja vanhemmat tietävät, mitkä ovat
eri-ikäisille suositeltavia ohjelmia. Karu totuus on edelleen, että uusien
laitteiden tarjoama sisältö on ennalta-arvaamatonta ja vanhemmat huonosti
perillä niiden mahdollisuuksista. Tietokoneen käytöstä riidellään
suomalaisperheissä jo enemmän kuin katsomisesta.
Vekkuli käyttöliittymä joka perheeseen
Tutkijat ovat huolissaan lasten ja nuorten mediankäytön
lipsumisesta käsistä. Lapsen ja vanhemman suhde kapenee kiirehtimiseksi ja
rajoittamiseksi. Mukavaa keskinäistä leppoisaa aikaa ei välttämättä ole
ollenkaan. Ongelma ei ole yksinomaan lasten ja nuorten. Sähköposti ja
sosiaalinen media luovat omia velvollisuuksiaan ja odotuksiaan aikuisten
kotiajan käytössä, kirjassa todetaan ja pidetään tätä uutena asiana.
Kirja on
oikeastaan vekkuli käyttöliittymä. On kiva laittaa joululahjaksi saatu lasten
askartelema kirjanmerkki sivujen väliin ja yhtyä muiden keskustelunaiheisiin.
On oikeastaan aika kiva houkutella alle kouluikäinen avaruuteen, savannille tai
kalastamaan jännien ja hauskojen kuvatietokirjojen kera. Hyvin tehty tarina
toimii iästä riippumatta. Vai kuka kehtaa unohtaa vierekkäin istumisen mukavan
tunnelman ja läheisyyden sivuja käännellen tai ihan niin vain, kertomalla omaa
tarinaa lohikäärmeestä, joka istui meidän vessassa ja luki sarjakuvalehteä
pilkkopimeässä. Ja mitä sitten tapahtui?