Joulun ja uudenvuoden vietto on lopeteltu
yleensä loppiaiseen, mutta minulle paras lopetuspäivä on sopivasti 11.1.
nimipäivänä. Voi huokaista ja miettiä mitä on jäänyt käteen.
Joulusta tietysti melkoinen kasa yritteliäitä
sesonkimyyntikirjoja. On näppärää jouluista myryä, on vähän sekavampaa joulua,
joka juksaa, on Kissa Lempisen villapaitaa, tonttuja ja niiden historiaa
valottavia tietokirjojakin. Mutta onpa myös mainio joululahjan kierrätysidea.
Varsin paljon kuvitustöitä viime vuonnakin saaneen Carlos Da Cruzin 24 päivää jouluun (S&S) oma faktio lähtee
sinänsä kivasta ideasta: kuvakirja on kuin joulukalenteri. Jokaisen päivän
kohdalla tontut saavat kertoa, mikä hetki joulun alla on ollut se tärkein tai
hauskin. Samalla jaetaan faktatietoa asian tiimoilta television ensimmäisestä
joulukalenterista ja joulukortista viimeiselle aukeamalle joulupukista. Da
Cruzin kulmikas ja värikäs kuvitustyyli sopii kätevästi joulun erilaisiin
tilpehööreihin. Ja voihan olla että lapset malttavat lukea kirjaa yksi aukeama
kerrallaan – vähän kuitenkin epäilen. Mutta kirjan idean ei tarvitse loppua yhdellä
joulun odotuksen lukemisella – senhän voi kätevästi lahjoittaa uudelle lukijalle!
Palkintosadetta
heti vuoden alkuun
Suomen nuorisokirjailijoiden vuotuiset
Topelius- ja Lydecken –palkinnot on ajoitettu kätevästi: vuoden lopussa
ehdokaskirjat ja palkinnonsaajat
sopivasti juhlien päätyttyä. Palstatilaakin medioissa löytyi hyvin tällä
kertaa.
Omituisuudeksi voinee kirjata raadin
kahtalaisen roolin – se valitsee ehdokkaat ja sitten palkitsee voittajat.
Hiukan hymyilyttää, eiköhän raadissa keskusteluissa rajapinnat ole jo
joltisenkin hahmottuneet aikaisemmin.
Kokonaisuutta on vaikeampi arvioida, koska
tässäkin palkinnossa näyttää olevan tapana lähettää tyrkyllä olevat kirjat raadille.
Ehkä kuitenkin kustantajatkin arvostavat traditionaalisia ja arvostettuja nimiä
niin, että relevantti määrä on löytynyt.
Raati on poiminut ihan kivoja nimiä mukaan.
Silti mutristelee tätä taipumusta poimia kesken olevasta sarjasta jokin osa
mukaan – mistä sitä tietää, onko tämä se paras ja vakuuttavin? Finlandioissakin
näin tapahtui, mutta siellä Anniina Mikaman Huijarin
oppipoika oli selvästi itsenäinen kokonaisuus. Sitä ei ole Timo Parvelan Kuiskaajien kaupunki eikä Kimmo Ohtosen Kuiskaajien kilta, joka mielestäni ei
vedä vertoja sarja aloittaneelle Soturin tielle.
Mateli laulaa luonnon puolesta |
Muutenkin raati näyttää hurahtaneen fantasian
puolelle. On Ilkka Auerin kauhua, Mikko Koirasen ja Sanna Iston
aikamatkustamista. Pisteenä f:n päälle Topeliuksen voittajakin, Briitta Hepo-ojan
Suomea lohikäärmeille (Otava)
esittelee vaihtoehtohistoriaa 2000-luvun Suomesta. Anarkistit yrittävät muuttaa
säätyeroja kuninkaallisten ja aatelisten hallitsemassa yhteiskunnassa. Näin
toki saadaan mukaan mielenkiintoinen häivähdys nykyhetkestä, varsinkin kun
Hepo-oja tuo mukaan vielä luonnonuskonnot, kansanparannuksen ja teknologian eri
muodot. Romantiikkaakin löytyy. Ja onhan tämä itsenäinen seikkailu – vai
tuleeko jatkoa kurittomien pikkulohikäärmeiden kasvatuksessa?
Lydecken
saa monipuolisen kattauksen
Niinpä nuorempien seikkailujen kohdalla
raatikin on innostunut varioimaan reippaammin. Monessa mainittu ja tyrkyllä
Finlandiassakin ollut tuotteliaan Lena Frölander-Ulfin Nelson Tiikeritassu (Teos&Förlaget) sai nyt Lydeckenin hohtoa
aikuisten järjetöntä maailmaa kuvaavalle pojan ja tiikerin matkalle.
Yhteiskunta on siis mukana varsin epämiellyttävän tuntuisena paikkana – ainakin
lasten mielestä. Järjestys, laki, kaaos, epäjärjestys on kitkettävä pois.
Toisaalta hämmästyttävän tuotteliaan Ville
Hytösen tällä kertaa pienelle Enostone-kustantamolle tehty Pikku-Matelin laulu (kuvitus Pete Revonkorpi) on täynnä tunnelmaa
juuri kuvituksen ansiosta. Taivaan kantta kannattava valtava puu vie ajatuksen
kansanuskomuksiin. Omanlaisensa pienet olennot luonnistuvat hyvin puiden
varjossa tätä maailmaa kansoittaviksi. Kun Mateli alkaa laulaa ja jatkaa
laulamistaan, kaikki kukoistaa. Kun tytön ääni ei enää kestä, luonto kuihtuu ja
taivaankansi hiiltyy. Tarinalla on sanomansa, joka muuten välittyi hyvin myös
päiväkotilaisille: Mateli huomaa, ettei hänen tarvitse laulaa yksin, vaan
pienen mummon lisäksi seuraan liittyy yhä uusia laulajia. Ei siis tarvitse
pienten kantaa huolta kaikesta yksin, vaan kaikkien yhdessä. Toki Hytösen
riuskasti tekemissä kirjoissa on epätasaisuutta, mutta soisi kaverin saavan
lisää ansaitsemaansa huomiota.
Tuottelias on myös Veera Salmi, joka
puolestaan elollistettujen lintujen avulla kertoilee hiukan osoittelevastikin
masentuneiden pullajonosta. Sorsa
Aaltonen ja lentämisen oireet (Otava) kuvittanut Matti Pikkujämsä saa
tutulla tyylillään Aaltosen pelot havainnollisiksi. Rajoitteet on tarkoitettu
voitettaviksi.
Linsa Bondestamin kuvitusta olen välillä
ihastellut, välillä rämpinyt lasten kanssa. Nyt Annika Sandelinin Silkkiapinan naurussa (Teos&Förlaget)
originellit eläintulkinnat pääsevät mielestäni hienosti esiin isoilla
aukeamilla, sademetsän väreissä ja varsinkin puiden erilaisissa muodoissa.
Viehättäväksi tätä tarinaa voisi kai kutsua,
vaikka siinä käsitellään kuolemaa. Sandelinin tapa kertoa on yksinkertainen,
mutta samalla taitavasti ilmaisevaa. Kaksi erilaista eläintä, tapiiri ja apina,
elävät toistaan arvostaen sademetsässä. Apina on keksimisen ja iloisen leikin
tekijä, jota tapiiri seuraa ja nauttii. Kun apina sairastuu ja kuolee, tapiiri
huomaa todella menetyksensä. Sandelin tiivistää sen hyvin kirjansa nimeen:
nauru on poissa. Kestää aikansa, ennen kuin tapiiri pääsee surustaan eroon,
mutta muut eläimet ovat tukena. Jakamalla muistojaan ne samalla tuovat
silkkiapinan olemuksen kaikkien mieleen hyvällä tavalla. Tässä on lohdullinen
analyysi menetyksestä ja sen hallinnasta.
Mitä
muita viime vuodesta?
Kahlasin muistiinpanoni viime vuoden
kirjoista ja löysin toki useitakin erinomaisia tapauksia kuten Hytösen ja
Salmen tapaan monipuolisen Reetta Niemelän Kammotuksia
(Lasten Keskus), joista runoilija Lydecken olisi voinut pitää. Ne kun ovat
nimiään myöten mielenkiintoisia otuksia. Ja jos ajattelen kirjoja muutenkin
lasten ehdoilla ja perillemenon kannalta, tämä kirja oli varsin in. Voi aloittaa
vaikka ihmettelemällä, millainen hirviö voisi olla Röyhky tai Sylirontti tai
Tuhmero. Niemelän sanamagia sointuu kätevästi kuvittaja Marjo Nygårdin
selkeärajaisiin ja humoristisiin tulkintoihin. Mutta löytyi sieltä
meikäläisenkin lapsuuden tuttu hirviö – Möökö! ”Möökö on aika söpö!/ Röhömassu/
höpönassu./ Nenä on nöpö/ ja häntäkin töpö./ Sen omaksi omaksi peikoksi
ottaisin,/ jollei se olisi mitä sottaisin.” Nygårdin otukset kätkevät lisäksi
usein tekstin näppärästi sisäänsä.
Jos haluaa jatkaa kauhulla, niin Madgalena
Hai on luotettavaa seuraa. Painajaispuodin jatko-osassa Hampaat hukassa (WS) meno vain yltyy. Tai miten sen ottaa: Ninni on
ensimmäistä päivää töissä puodissa, ja siivousta on riittänyt.
Hopeakolikkopalkalle ei saa kuin jäätelön. Ullakolta löytyy hammaspeikkojen
lisäksi outo kirja vampyyrien historiasta – ihan limassa! Varsin hauska pienten kuulijoiden mielestä
oli vampyyrille sopivien hampaiden esittely – pupun hampaat eivät nyt ainakaan!
LIMAINEN VALEVAMPYYRI eli Löllis Tursiainen alias mustekala paljastuu ja
tavarat palautetaan. Mukavasti vampyyritietoutta kaiken muun imuttelun ohessa,
eikä painajaispuodin rekvisiittakaan jätä kylmäksi – varsinkin kun kuvittaja
Teemu Juhani saa kivasti omanlaiseen tyyliinsä niin vauhtia kuin yksityiskohtia
– ja huumoria. Eli tämä hammaskierros hakkaa mennen tullen vaikkapa Paula
Norosen ”ihan lällyt jutut” kuten eräs kuuntelijoista totesi painokkaasti.
Eli tervetuloa uuteen 2020 –luvulle
Topeliuksen, Lydeckenin, vampyyrien ja tekohampaiden pariin. Saapa nähdä,
minkälaisiin suorituksiin Runeberg Junior pian yltää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti