Seksuaalisuus, kanssakäyminen eri sukupuolten välillä, epätietoisuus ja
epävarmuus omasta itsestä… Lasten ja nuorten tietokirjoissa jatkuu yhä edelleen
tämän alueen ongelmista kysyminen – tai vaikeneminen. Helsingin Sanomien
haastattelussa 8.8.2016 Osmo Kontula toteaa, miten näistä asioista
keskusteleminen on yhtä vaikeaa kuin aina ennenkin.
Jonkinlaiseksi buumiksi voisi
kutsua erilaisten perheiden esittelyä useissa uusissa lastenkirjoissa: on
Tittamari Marttisen Ikioma perheeni - kaksi äitiä ja kummina sukupuolta vaihtanut
Niki – sekä Riina Katajavuoren Meidän
pihan perhesoppa – hedelmöityshoidot, luovuttajat ja erilaiset
perheyhdistelmät – tai Katri Vuorisen ja Tiina Eskolan Meidän perhe – peräti neljätoista perhekombinaatiota!
Milloin sitten tulevat sitten
suomeksi kokonaiset feminismiä tai homoseksuaalisuutta käsittelevät kirjat
lapsille? Minkälaisen haloon kirjat herättäisivät? Asiaa voisi varmaan verrata
ihan vain lahden takaa Ruotsiin, missä Sassa Buregrenin Feminism pågår (2015) herätti lähinnä hyväksyvää palautetta –
Amerikassa puolestaan homoseksualismin historia lapsille sai vastaanottajista
riippuen jyrkempiäkin palautteita. Sassa Buregren on valinnut kerrontatavaksi
puhuttelevan ja sinuttelevan tyylin, jota Elin Lindellin pilapiirrosmaiset
sarjakuvatilanteet keventävät – tai sitten kärjistävät.
Esipuheessaan Sassa kertoo
omasta lapsuudestaan erilaisena tyttönä, joka halusi pukeutua mieluimmin veljen
vanhoihin vaatteisiin kuin hameisiin.
Hän oli siis epäonnistunut tyttö – hyväksytyksi tulemiseen tarvittiin niiailua,
hymyä ja alistumista rooliin, jonka muut olivat päättäneet. Kirja etenee
selvittäen ensiksi mitä on feminismi, mukana on historiaa aina luola-ajoista
lähtien ja kasvatuksen muotoja, kunnes päästään naistenäänioikeuden lähteille.
Moderni feminismi aloitetaan
Simone de Beauvoirin kirjoituksista ja jatketaan mahtavien naisten luetteloon
kautta aikojen. Entä mitä feminismi on juuri nyt? Muotoja on monia, ja niiden
kautta päästään mietiskelemään vaikkapa Lucia –tradition juuria, poikatyttöjä
ja tyttöpoikia, työelämässä viliseviä miestitteleitä, kulttuurifeminismiä,
kielen ongelmia ja lopulta myös oikeutta omaan ruumiiseensa ja
kauneuskäsitteisiin. Aina väliin sijoitetaan mukaan myös hauskoja ja valaisevia
6.-7. luokkalaisten tapausselostuksia ja mielipiteitä
.
Kahden
isän perhe lapsineen ei siis ole enää harvinainen poikkeus kotimaisissa
vanhemmuutta ja lapsia esittelevissä oppaissa. Amerikoissa tuore Jerome
Pohlenin Gay&esbian history for kids
(2015) tuo lasten ulottuville myös tietoa erilaisista seksuaalisista
suuntauksista isokokoisen ja runsaasti kuvitetun teoksen myötä. Se sisältää
kohderyhmänsä huomioon ottaen paljon valokuvia, isoja tekstiblokkeja, paljon
iskeviä lainauksia ja lyhyitä esittelyjä käänteentekevistä historiallisista vaiheista
ja henkilöistä asian puolestapuhujina. Lähes välttämätöntä näyttää olevan Oscar
Wilden esiintuominen. Kohderyhmää ajatellen anti tuntuu kuitenkin varsin
kuivakkaalta ja oppikirjamaiselta – ehkä näin on ajateltukin? – kunnes päästään
kiivaimmille vuosille ennen ja jälkeen 2000-luvun taitteen. Lapsille suositellaan
tekemistä: kirjoittakaa runo Walt Whitmanin tapaan, opetelkaa ”The Madison line
dance”, parodioikaa lauluja ja niin edelleen. Pääpaino on läpi historian
kulkeva taistelu ihmis- ja siviilioikeuksista ja tasa-arvosta.
Haamujen perheitä
Perhebuumin rinnalla porskuttaa edelleen vahvana juonteena erilainen
kauhukirjallisuus. Juha-Pekka Koskisen kolmas kirja Gabriel Hullo & hirveä
Hekla tapahtuu taas aavetalossa äidin kanssa – joka tosin ei näitä sukulaisia
näe. Gabriel kiinnostuu naapuritalon salaisuudesta, jota sukulaisaaveet kovasti
kauhistelevat. Hän vakoilee ja näkeekin noitamaisen vanhan eukon kulkevan
talossa ja pihalla. Myös saman ikäinen Kaisu-tyttö tutkii taloa. Yhdessä he
uskaltautuvat sisälle ja loppujen lopuksi Hekla-mummo paljastuu entiseksi
mestarikeittäjäksi, joka on palannut takaisin kotitaloonsa.
Tällä kertaa runomuotoon
sovitettu kertomus kulkee varsin näppärästi – joskin pakotettujen riimien puolelta
löytää sellaisia arvoituksellisia rimmauksia kuin: ”Tuuma ei kestä
heittoa,/ellei tahdo maustaa keittoa,/” tai ”Emäntä, jos sanoa tohdin,/oli
synkkä rumuusjohdin./” Itse asiassa miettii, onko runomuoto sittenkään tässä
kummitustarinassa paras ratkaisu, kun suorasanaisella tekstillä voisi
herkutella vielä vivahteikkaammin? Kuvitus on edellisten kirjoen tapaan
mielikuvituksekkaan kiemuraista. Gabriel näyttää edelleen pojalta, joka ei ole
nukkunut kuukausiin ja omaa melkoiset silmäpussit.
Vertailukohdaksi voisi
asettaa Neil Gaimanin vastauksen Farliga alfabetet (2015). No niin, tulihan se
sieltä, kauhu- ja fantasiakirjailijalta aakkosia esittelevä… niin, kauhukirja.
Sankareina ovat kaksi nuorta ja urheaa lasta gaselleineen. He lähtevät
eräänlaiselle merirosvoretkelle A:sta eli laiturista nimeltä AVGÅNG (Lähtö).
Vene lähtee lipumaan kohti maan syvyyksiä ja kohtaa mitä oudoimpia ja hurjimpia
olioita – tietysti aakkosten saattelemana. On timanttiaarteita, on ilkeitä
roistoja herkkuineen, vankeja hirviön suussa ja pakko on lähteä jalkaisin
jatkamaan matkaa. Väliin aakkoset kuvastavat tunteita, valitusta ja kyyneliä,
mutta onpa valoisakin kohtaus: suuteleva pari ei tiedä hirviöistä mitään. Entä
taikaliemipata tai haamupeilit?
Tyttö pelastuu viime hetkellä
otusten säkistä, lapset ehtivät veneeseensä ja tapaavat laiturilla Z:n eli
Zacken, isänsä lukemassa rauhallisesti lehteään. Niin, ja Å, Äja Ö eivät ole
lainkaan mukana tällä kertaa. Ehkä heidät tavataan seuraavassa fantastisessa
maailmassa. Kuvitus on tarpeeksi kauhuisaa ja täynnä hyviä etsittäviä efektejä.
Se etenee nopsasti eteenpäin seuraaville aukeamille kiinnostavasti – joskin
jossakin välissä kuten kummitusjunassa, alkaa tottua niihin…
Vinkkinä muuten – Gaiman on
julkaissut myös parisuhde- ja kanssakäymisoppaan nuorille. Siihen täytyy
uskaltaa palata vielä myöhemmin.
Kotimaista haamututkintaa
Entäpä Eero Ojasen laajalti julkisuudessa kauhisteltu Suuri suomalainen kummituskirja (2016)? Odotin
toisenlaista kokonaisuutta eli pitempiä pohdintoja erilaisista
kummitustarinoista, tulkintaa paikallisuuksista ja niin edelleen. Ojanen tekee
toki alkuun hyvän yleisjohdannon, jossa mietitään Suomen vanhimpia
kummitustarinoita ja poltergeisteja vähän laajemmin, mutta sitten onkin vain
kerätty lyhyesti kertoen kummitustarinat eri aiheiden alle. On enteitä ja
ennusmerkkejä, on sota-ajan tarinoita, kummitustaloja ja –maisemia, kummia
kohtaamisia ja nykypäivän tarinoita. Toisaalta näin voi etsiä itseään
kiinnostavat kohteet. Toiset ovat sitä paitsi laajemmin esiteltyjä kuten
esimerkiksi kummituskartanot mm. Helsingin seuduilla.
Paremmin onnistuu mielestäni
Seinäjoen ammattikorkeakoulun graafisen muotoilun Layers-lastenkirjaprojekti: Anssi
Alhosen opinnäytetyö Pientä ja isoa väkeä (2016) perustuu Taivaannaula
ry:n Anssi Alhosen tekstiin. Kirjaan on kerätty lyhyitä tietotekstejä ja
tarinoita maailman synnystä, haltijoista, luonnosta ja eläimistä sekä
ihmisistä; lapsista, hiustenleikkuusta, saunomisesta, taudeista, iholinnusta,
painajaisista, maailmanjoesta ja vainajista, aarteista ja kalman väestä.
Lyhyet, usein aukeaman mittaiset kokonaisuudet on kuvitettu värikylläisesti,
symboliset tunnelmat tehoavat parhaiten, kun taas ihmishahmot tuntuvat
karkeammin veistetyiltä. Useat käsitellyistä suomalaisen muinaisuskon kohteista
ovat tuttuja monista muista komeammistakin kirjoista, mutta puoltavat
paikkaansa sopivan pituisina mielenkiinnon johdattajina ja avaavat välillä
kiinnostavastikin muinaisuskon juuria.
Haamujenkin perhetaustoissa
voisi olla mielenkiintoisia sukuselvityksiä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti