Suomessa tehdään upeita tietokirjoja. Suomen luolat on 432-sivuinen
järkäle, ja Kirkkojen ja kartanoiden kätköistä puolestaan tyytyy neljäänsataan
sivuun. Molemmissa on runsaasti upeita värivalokuvia.
Miksi lastenkulttuurin vinkkari hurahtaisi tällaisiin opuksiin? Useastakin syystä: molemmat kirjat sisältävät määrättömästi ideoita uusiin
kirjoihin, lasten seikkailuihin, fantasian tekemiseen, historian tutkimiseen ja
ymmärtämiseen, lasten kanssa retkeilyyn, Suomen maantiedon elävöittämiseen,
vanhoihin tapoihin ja perinteemme tunnistamiseen.
Siis tietokirjallisuutta parhaimmillaan.
Kukapa lapsi tai nuori voisi vastustaa poikkeamista Paraisilla
Pirunkallion luolassa tai Nousiaisissa Sika-Kyöstin luolassa? Samalla nämä
luonnon muovaamat ja ihmisen lisää työstämät piilopaikat kertovat
kansanperinteestä ja luonnon mystiikasta. Luolien yliluonnolliset asukkaat ovat
kuin suoraan saduista, fantasiaromaaneista tai kauhukertomuksista. Pakasaivon
luolassa voi kuvitella Lapin tietäjien ja shamaanien tehneen unenomaisia
matkojaan – itsekin käytin hyväkseni luolien ja kaivantojen magiikkaa
fantasiatrilogiani toisessa osassa, Käärmekiven arvoituksessa (2011).
Savonrannan Läpityöstävän saarella pelästyttävät ulvovat paholaiskivet. Monista
paikoista löytyy myös rajaluolia eli kallio- ja lohkareportteja, joiden kautta
tietäjät kulkivat toiseen todellisuuteen. Kun ajaa Rautjärvelle, Torsansalon
Linnavuorelle, kannattaa ehdottomasti fiilistellä Pirunkirkossa, missä
1800-luvulla tunnettu kansanparantaja, 1840-luvulla kuollut Pohu-Matti
työskenteli.
Kansi Martti Sirola |
Suomen luolat (Salakirjat
2015) on todellinen suurtyö esitellessään maamme mielenkiintoisimpia
luonnonkohteita. Viiden alan asiantuntijan monikymmenvuotinen työ on tuottanut
monipuolisen yleisteoksen, jonka annista löytää jokainen jotakin. On tekniseen
puoleen suuntautuneille viimeistä tietoa luolatutkimuksista, metodeista,
välineistä ja historiasta. On jännittäviä kuvia luolien eläimistä – suosittelen
varomaan sivua 59, missä suuressa värikuvassa lähelle tulee Luola-aukkohämähäkki
(Meta menardi) Kaarinan Ryövärinluolassa. On kansanperinteen asujaimiston
esittely hiisistä maahisiin, haltijoista jättiläisiin. On mielikuvitusta ja
seikkailukirjan tekijää riemastuttavat selvitykset löytyneistä aarteista,
luista ja muista oudoista asioista.
Kesäpaikassani Sammatissa on
esimerkiksi Luolavuoren luola, missä piileskeltiin isonvihan aikaan tai
Sipoossa Lyftenskyrkan kolmella suuaukollaan. Sipooseen liittyy muutenkin
tarinoita mm. muinaisista uhripaikoista, murhista ja aarteista. Huomaan, että
olen kirjoissani ollut todella innostunut luolista – mikähän elämääni liittynyt
seikka on päästänyt tämän alueen valloilleen? Kulmikkaassa kalliossa (2013)
ison vihan aikaisesta luolasta löytyy rahakätkö, Kolmikko luolajahdissa (2006)
käsittelee juuri sipoolaista luola-arkkitehtuuria.
Ja tarkat sijainnit,
erityispiirteet, tarinat ja löydökset yli tuhannesta kotimaisesta luolasta. Täytyy
samalla ihailla suomalaisten nimien kekseliäisyyttä. Vaikka Pirunkirkkoja onkin
runsaasti vähän joka puolella, on Metsäsianlinna, Vepsän Pirtubaari,
Moronreikä, Enkelinpesä, Hitonpesä, Lempokivi jo verbaalista tulitusta.
Kansi Jukka Murtosaari |
Kerro millä syöt ja juot
niin tämä kirja selittää, millaista silloin oli. Visa Immosen Kirkkojen
ja kartanoiden kätköistä (Maahenki 2015) on sekin mitä innoittavin kirja
perinteestä ja historiastamme kiinnostuneille – ikään katsomatta, sillä Visa
Immosen tyyli kirjoittaa on selkeää, sopivasti havainnollistavaa ja välillä
jopa jännittävää. Hän on selvästi ottanut oppia palkituista historian teoksista
ja kertoo sopivasti väleihin kuin sivustakatsojan kommentteja juhlahumuista ja
arkisista askareista. Kirja alkaakin reportaasilla Turun linnan siivouksesta
joulun alla 1562. Juhana-herttua johtaa linnan koristelemista odotellessaan
juuri vihittyä vaimoaan Katariina Jagellonicaa Tammisaaresta. Kohtausta on
ollut helpompi kuvitella, koska linnan toimista on jäänyt paljon erilaista
kirjallista tietoa omaisuusluetteloista juhlaruokiin.
Kun kulta ja hopea
säihkyivät Turun linnassa Juhana-herttuan aikana, säätyläiset tyytyivät hiukan
vähempään, palkolliset vielä harmaampaan ja tavallinen kansa sinnitteli miten
taisi. Millaisia ylellisyysesineet olivat viitisen sataa vuotta sitten? Immosen lähtökohta on
virkistävästi erilainen. Ylellisyyttä ei ole totuttu liittämään Suomen
menneisyyteen, pikemminkin toistetaan mantraa köyhyydestä. Immosen kirja
todistaa päinvastaista. Keskiajalla ja uuden ajan alussa Suomessakin säihkyi
kultaa ja hopeaa kirkoissa ja kodeissakin. Immonen toteaa, että yksi syy
köyhyyden ylistämiseen on ollut vanhimman kultasepäntyön vähäinen tutkimus.
Varhaiset esineet ovat kadonneet tai hajallaan, mutta nyt Immonen on saanut
koottua upean värikuvakavalkadin suomalaisesta ylellisyydestä.
Seikkailuntekijää saattaa
kiinnostaa erityisesti Immosen toteamus, miten uusia metallinilmaisimien
löytöjä on tehty koko ajan lisää. Mielikuvitusta kutkuttavat kirjaankin
merkityt aarrelöydöt, paikat ja paljastuneet esineet. Paljon on vielä
löytymättäkin. Ehkä voisi tyytyä jopa vain Lentiiran Kuhmoniemen tapaiseen
filigraanikoristeiseen hopeanappiin tai vähän hienompaan, Liuksialan kartanon
tuoksunappiin? Siinäpä muuten mainio uusiomalli!
Visa Immonen on jaotellut
kirjansa oivasti selventäviä otsikoita myöten. On pappi, lukkari ja talonpoika
elossaan, käsityöläisen arkea, kun kultaseppä Sven valmistaa ehtoollismaljan ja
käydään läpi muuta kirkollista kulta- ja hopeaesineistöä. Entäpä juhlallinen
ateriointi ja ruokapöydän esineet? Pukeutuminenkaan ei ollut leikin asia: miltä
aatelisen ja talonpojan kuului näyttää? Kirkkojen ja kartanoiden kätköistä oli
minulle mainio lisämatka sellaisten nuorten faktiokirjojen lukemisen jälkeen
kuin Herttuan hovissa ja Vallan varjoissa, jotka käsittelivät kertomusten ja
tieto-osioiden kautta samaa aikakautta Suomessa. Tuntuukin siltä, että
esimerkiksi kouluopetukseen saa nykyisin hienoja yhdistelmiä, kun käsitellään
Suomen historiaa näiltä ajoilta. Näissä kirjoissa on myös hienoja kuvituksia –
Kirkkojen ja kartanoiden kätköistä esittelee lähikuvia esineistä niin, että
niihin voisi koskea.
Ja seuraavan
seikkailukirjaan on siis täysin mahdollista löytää jostakin Nivalasta vielä
lisää kahvallisia hopeamukia tai
Maskusta hopealusikka, varressaan Neitsyt Maria Jeesus lapsi sylissään.
Paikallistihan nakkilalainen koulupoika Kokemäenjoen etelärannalta kahden kiven
välistä kullatun hopealusikan koristeineen!
Erityisesti pitää huomata, että näiden hienojen kotimaisten tietokirjojen taustalla on erikoiskustantajia. Taloudellisten laskelmien aikana voi todellakin suomalaisten luolien ja syömisen myyntiarvo olla kovin arvaamaton. Onneksi riskinottajia vielä löytyy. Toivottavasti nämä kirjat tulevat jollakin tapaa esille myös mietittäessä tietokirjallisia mainetekoja ja niiden palkitsemista.
Erityisesti pitää huomata, että näiden hienojen kotimaisten tietokirjojen taustalla on erikoiskustantajia. Taloudellisten laskelmien aikana voi todellakin suomalaisten luolien ja syömisen myyntiarvo olla kovin arvaamaton. Onneksi riskinottajia vielä löytyy. Toivottavasti nämä kirjat tulevat jollakin tapaa esille myös mietittäessä tietokirjallisia mainetekoja ja niiden palkitsemista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti