Lukuvalmentajat irtisanotaan
Kuolemalla houkutteleminen on totuttu liittämään dekkareiden yhteyteen.
Viime aikoina on alkanut ilmestyä yhä useamman kirjailija- ja
kulttuurijärjestön tiedotteisiin ja nettisivuille huolestuneita manifesteja ja
mielenilmauksia kuntien itsemääräämisoikeuden lisäämisestä. Se kun mahdollistaa
myös kirjaston murhaamisen, lainauksien maksullisuuden ja kelpoisuusehtojen
väljentämisen muuttamalla juuri uudistettavana olevaa kirjastolakia. Kuntien
päättäjien fiksuuteen ja tilannetajuun haluaisi uskoa, mutta jos kirjastot itsekään
eivät osaa vielä viestiä tavoitteistaan ja tärkeydestään, niin takapakkia voi
tulla. Ensiksi karsitaan ehkä personal lukutrainerit eli lukuvalmentaja ja muut
turhat työntekijät, verenpainemittareita ja porakonetta osataan jo lainata ja
käyttää ilman opastustakin. Outoa vai oireellista muuten oli, ettei
kirjastopuolue saanut jäseniä oikeastaan lainkaan asiakasmääriin suhteutettuna.
Satiiri sikseen, kun kunnissa
mietitään pää kuumana tehostuskohteita: eräässä tässä nimeltä
mainitsemattomassa kunnassa vapaa-aikalautakunnan puheenjohtaja ihmetteli,
pitääkö yhteiskunnan ostaa keski-ikäisille naisille rakkausromaaneja. Hänen
mielestään kirjasto on yliarvostettu paikka, eikä sinne kannata sijoittaa
turhaan suuria rahoja. Olisivatko dekkarit ja murhat kelvanneet paremmin?
Tosiasia todella on, että kirjastosta leikkaaminen ei tuo merkittäviä säästöjä
– keskimäärin kuntien talousarviosta kirjastot vuolevat yhden prosentin verran.
Kuinka paljon sitten maksaisi kirjastojen ehkäisemä syrjäytyminen tai
tasa-arvoinen pääsy tiedon äärelle? Kirjastoista leikkaaminen on todella myös
potku kaikkein heikompiosaisille.
Miten kulttuuri haudataan?
Uhkaava sana ”kuolema” on siis
menettämässä tehojaan. Murhaaminen voisi olla raflaavampi. Sopivasti nykyiseen
tilanteeseen toki ilmestyi päivitys ”Kirjaston kuolema” (Avain 2015), mutta se
olisi voinut ottaa oppia toisen uhanalaisen instituution päivityksestä eli
”Karttakepin kuolemasta” (Arator 2003). Koulun uudistuminen ja uudet
vuorovaikutteiset kasvatus- ja opetusmenetelmät saavat siinä konkreettisia ja
kokeiltuja taustoituksia ja käytännön raameja.
Kirjaston kuolemaa ei suinpäin
kannata tarjota kuntapäättäjien käsiin, siksi sisäänpäin lämpiävää ja paikoin
hybridihienoa tulkintaa se sisältää. Kansikin on hyvällä tahdolla tulkittavissa
rapautuneeksi kirjastorakennuksen seinäksi tai sitten moderniksi vuorovaikutteiseksi
taideteokseksi. Sivuilta voi kuitenkin kaivaa kipupisteitä varsinkin
toimittajien, Jukka Relanderin ja Jarmo Saartin osuuksista. Dilemma näyttää
kiteytyvän älykkääseen tietoverkkoon, jonka pitäisi nopeasti hoitaa järjestetyt
digitaaliset kokoelmat kuntoon.
Toisaalta viisas kirjasto ”tarjoaa ihmisille tiloja, jossa uutta tietoa,
kulttuuria ja informaatiota tuotetaan, jossa siitä keskustellaan ja jossa sen
käyttöä opetellaan yhdessä.” Monikulttuurisessa yhteiskunnassa tarvitaan
kaikille avoimia tiloja, mutta mitä tekijät tarkoittavat, kun ”kirjastot
avautuvat samanhenkisten kävijöiden toiminta-alustoiksi”? Toivottavasti hyvin
erilaisten ja ei niin samanhenkisten ryhmien toimintapotkuiksi?
Asenteet lukemisesteiden tiellä?
Karttakepin kuoleman ideoita
ja viestiä on vasta viime vuosina ymmärretty ottaa käyttöön. Kuoleeko koulun
kehittyminen yhdessä keikkakaveri kirjaston kanssa, joka näköjään taas yrittää
puolustaa legimiteettiään sivistysyhteiskunnan tukipilarina? Muuten,
puheenvuoron asiaan antaa myös Saavutettavaa kirjallisuutta 125 vuotta –
julkaisu (Näkövammaisten kirjastoyhdistys 2015), missä Tuula Vuolle-Selki kerää
näkövammaisten Celia-kirjaston työn yksiin kansiin. Aina ei tule ajatelleeksi,
kuinka tärkeää työtä esimerkiksi äänikirjojen lukijat ovat tehneet ja millaisia
valintoja kauno-, oppi- ja tietokirjat tulkitsijalleen asettavat. Celian
kohdalla on jouduttu myös kohtaamaan muuttuvan ympäristön haasteet.
Saavutettavuus on tällä alueella selvästi jäänyt graafisuuden jalkoihin, mutta
mahdollisuudet ovat myös kasvaneet: tietokone ja selain muuttuvat taskussa
pidettäväksi henkilökohtaiseksi digiavustajaksi. Ehkä näkövammaisten kirjaston
teesit ovatkin hyviä pilareita eteenpäin: saavutettava yhteiskunta on
käyttäjälähtöinen ja tulevaisuuden kirjasto on saavutettava – lukemisesteisten
tiedonsaannissa keskeisintä on saatavuus. Lukemisesteisiin voisikin tässä
liittää monia muitakin ryhmiä kuin näkövammaisia. Ja lopullinen teesi: asenteet
ratkaisevat.