sunnuntai 5. huhtikuuta 2015

ALMA ja Vinci lukemista edistämässä


Merkittäviä palkintoja on julkistettu kuluneella viikolla. Oikein sydäntä hetkautti uutinen Pohjoismaiden neuvoston lasten- ja nuortenkirjallisuuden suuren kirjallisuuspalkinnon (47 000 e) ehdokkaista. Toinen oli nimittäin kerrankin tietokirja,  upea kaikenikäisten taidekirja Leonardo oikealta vasemmalle, Marjatta Levannon hyvin henkilökohtainenkin kirja Julia Vuoren persoonallisilla hahmovinjeteillä jälleen koristeltuna. Toinen taas Finlandia Juniorin Maresi.

 Astrid Lindgrenin vuotuinen ALMA-kunnianosoitus (noin 540 000 e) meni viime vuonna Lindgrenille (Barbro) ja tänä vuonna kenties vähän yllättäen ei kirjailijalle vaan eteläafrikkalaiselle Praesa-hankkeelle. Yllättäen ja yllättäen – viime vuonna kyseinen projekti sai jo kunniaa eli Meksikossa IBBYn kansainvälisen kongressin yhteydessä jaetun Asahi Reading Promotionin palkinnon eli jo sitä kautta julkisuudessa ja tutkitusti hyvä homma. IBBYn eli kansainvälisen nuortenkirjan edistämiseen sitoutuneen järjestön suomalaisen jäsenen omassa lehdessä Virikkeissä 4/2014 päästiinkin mainiosti ennakkoon selvittämään laajemmin, mistä on kyse. Maija Karjalainen toteaa, miten Praesa-hanke edistää lukutaitoa, lukemista ja kirjoittamista monikielisesmaassa. Itsenäisen tutkimus- ja kehityshankkeen nimi on lyhenne sanoista Project for the Study of Alternative Education in South Africa. Hanke sai alkunsa jo vuonna 1992 ja kehittää monikielistä opetusta kouluissa ja opettajainkoulutuksessa, tutkimuksessa sekä lukemis- ja opetusmateriaalien laatimisessa. Vuodesta 2006 lähtien hankkeessa on kehitetty myös yhteisöllistä lukupiiritoimintaa. Maja Karjalainen kertoo myös miten yhteistyössä on käynnistetty lisäksi kansallinen Nai' ibali-kampanja, joka korostaa lukuiloa.

Tasa-arvon edistämistä palkitaan

Nalibali tarkoittaa xhosan kielellä "tässä on tarina". Kampanjan tavoitteena on saada sekä lapset että aikuiset nauttimaan lukemisesta ja tarinoista ja juurruttaa lukemisen kulttuuri osaksi Etelä-Afrikan arkielämää. Nal'ibali-kampanja lukuisine kumppaneineen on tuottanut kahdessa vuodessa 148 kirjallista kampanjaa ja kääntänyt eri kielille 106 tarinaa, joita on jaettu 15.7 miljoonaa kappaletta maan tärkeimpien sanomalehtien liitteinä. Nämä kaksikieliset liitteet, joissa on satuja ja tarinoita, ohjeita ja vinkkejä ilmestyvät viikoittain koulujen lukukausien aikana ja sanomalehtien mukana ne leviävät vanhemmille, opettajille, kirjastonhoitajille ja lukupiireille. Näin tuetaan lukemista ja sadunkerrontaa ja viedään kirjallisuutta sinne, missä ei ole kirjoja. Projekti on tuottanut myös radiolle 78 tarinaa kaikkiaan 9 kielellä.
Praesa ja Nal’ibali ovat kehittäneet monenlaista tukimateriaalia lukupiireille, perheille ja vapaaehtoisille. Netistä voi tulostaa julisteita, kirjanmerkkesekä käytännön ohjeita eri-ikäisten lasten ohjaamiseen tarinoiden ja kirjojen pariin, ääneen lukemiseen, kirjojen ja tarinoiden valitsemiseen ja lukupiirien perustamiseen ja vetämiseen. Lukemista monilla kielillä tarjotaan myös verkon kautta. ”
Paljon ehdokkaita oli tyrkyllä, meiltäkin, vaan eipä nytkään tärpännyt.

Kotoisia projekteja

Tuntuu oikein hyvältä ja samalla tasa-arvoa edistävältä. Jäin miettimään, miten meilläkin tehdään erilaisia jännittäviä ja mielenkiintoisia projekteja, jotka harvoin pääsevät kunnolla julkisuuteen tai jopa kirjan kansiin. LUKUINTO -toiminta loppui juuri ja taitaa poikia ihan kunnon raportin. Yksi sellainen joutui käsiini toisen projektin myötä, mutta ihastutti kovasti. Maailma jossa olen (2013) sisältää tärkeitä kysymyksiä sekä lasten elämästä että heidän näkemyksiään ympäristöstä ja maailman rakentumisesta. Innostava moottorina on toiminut valokuvaaja, tietokirjailija Martti Lintunen, joka kysyy koko ajan ja yrittää löytää vastauksia. Näin käy myös hänen Tiina Lehtorannan kanssa toimittamassaan hienossa Kaisaniemen ala-asteen oppilaiden maailmankuvaa kartoittavassa teoksessa.
   Lapset kirjasivat ajatuksiaan kirjoittamalla ja kuvaamalla. Martti Lintunen kävi koululla selventämässä katsomista, kuvaa ja valokuvaamista. Näin kirjaan saatiin tekstejä ja kuvia siitä, mitä kunkin ympärillä on ja mistä maailma koostuu yhden luokan kolmen lukuvuoden aikana. Viidennen luokan kevään kirjoitukset ovat kokonaisuudessaan koettavissa kirjan lopussa. ”Hanketta veti loppumattomalla innostuksella valokuvaaja Martti Lintunen, joka sai lapset mukaansa ja vuosien kuluessa muuttui lapsille Maraksi.” Kirjassa on tarjolla lisäksi erinomainen kooste Lintusen pitämistä opastuksista kuvaan ja näkemiseen – johdannoksi niin lapsille, nuorille kuin aikuisillekin.
Maailma jossa olen on todella lähellä tämän hetken kolmas-viidesluokkalaisten kokemuksia. ”Silloin kuitenkin kun kolmasluokkalainen lapsi pysähtyy kioskin eteen lukemaan sen päivän lehtien myyntilööppejä kuvineen kysyy aikuinen itseltään: mitä lapsi näkee? Mitä hän lukee ja lukemastaan ymmärtää tai ajattelee? Mitä se kertoo maailmasta, johon ollaan kasvamassa ja kasvattamassa, oppia hakemassa?” 


Ja kuka muistaa virkistävän Sydänrummun? Kirjanen on mainio osoitus erilaisten järjestöjen ja liittojen toiminnasta asiansa edistämiseksi. Sydänliiton lorujulkaisun tekijöinä ovat Elina Pulli ja kuvittaja Virpi Penna. Rytmikkäät lorukuvat haastavat juttelemaan lapsen kanssa terveellisestä ruoasta ja liikunnasta, rohkaisevat maistamaa uusia ruokia ja vaalimaan yhdessä terveyttä – varsin tärkeä sanoma yhä edelleen nykyisten tutkimusten valossa lasten liikkumisesta ja syömisestä.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti