Parityöskentelyn rajoja
Erään toisen
työn yhteydessä jouduin miettimään kirjojen valmistumiseen liittyviä
työpari-ulottuvuuksia. Liekö niitä edes kovin paljon tutkittu? Tarkoitan nyt
esimerkiksi kirjoittaja-kuvittajaa, kirjoittajakaksikkoa, kirjojen kanssa
puuhastelevia aviopareja, äiti-tytär-suhdetta ja niin edelleen.
Miten kemiat
pelaavat yhteen, kuka oikeastaan loppujen lopuksi valitsee kuvittajan, miksi
kuvittajaa vaihdetaan kesken kaiken, millainen työnjako ja niin edelleen.
Esimerkkejä
ei ole vaikea löytää: on Sinikka ja Tiina Nopolaa – ja heidän sarjoissaan
vaihtuneita hahmojen tekijöitä Markus Majaluomasta Salla Savolaiseen, on Aino
Havukaista ja Sami Toivosta, Mauri ja Tarja os. Junnila Kunnasta tyttärineen,
Timo Parvelaa pitkäaikaisen kuvittajansa Virpi Talvitien kera, Tuula Korolaista
ja Riitta Tulustoa materiaalin keruussa ja työstämisessä, Jukka Parkkista
tyttärineen. Hieno kokonainen tietokirjasarja on vaikkapa Kukkulan kortteli ja
Leena Lumpeen sekä Maija Larmolan yhteistyö. Eikä unohdeta Kristiina ja Aino Louhea!
Tietokirjan
todellisuus?
Samalla
tulee fundeerattua, millä tavalla eroavat jos eroavat tietokirjojen kuvitukset
mielikuvituksen riennosta? Otetaan kaksi esimerkkiä. Riikka Jäntti on
kuvittanut Lauri Jäntin palkinnon arvoisesti Markku Löytösen historialliset
löytöretkeilijäkirjat, joissa tietokuvituksella on tärkeä asemansa. Tekijöiden
kertoman mukaan kokonaisuuden suunnittelu on tärkeimpiä kohtia – samalla
tietokuvien taustoitus ja tarkistukset vievät paljon aikaa. Miten isot ja
pienemmät kuvat vaihtelevat? Miten kuvatekstit lisäävät tietoa? Tekstiblokkien
sijoittelu? Tiivistä yhteistyötä ja pohdintaa. Riikka Jäntillä on
vertailtavaksi sitten omia eläinmaailmaan sijoittuvia satuseikkailuja.
Marjatta
Levanto taas on tehnyt useimmissa kirjoissaan yhteistyötä Julia Vuoren kanssa,
jolla päällisin puolin näyttää olevan täysin vapaat ja mielikuvituksen
siivittämät pensselit kommentoida Levannon tekstiä.
Mamman
vaikutuksesta omaan
Ei voi siis
aivan suoraan sanoa, että lasten ja nuorten tietokirja on haastavampaa ja
taustoitetumpaa kuin fantasiakuvakirjan työstäminen. Molemmat käyttävät
varmasti hyväkseen arkirealismin ja mielikuvituksen antamia mahdollisuuksia.
Myös tiedon ja fantasian välinen viiva on mutkikas varsinkin törmätessään
yhteen. Varmaan joku kriitikko jo miettii, miten Aino Louhi on pärjännyt Eppu
Nuotion tarinaan tehdyssä kuvituksessaan Tämä vai tuo: Viljan syntymäpäivät
(Bazar 2015). Onko yritetty etäännyttää jälki äidin vaikutuksesta? Millä
tavalla? Mitä asioita ja miten tässä arkirealismijutussa kuvitetaan? Vai onko mukava äidin ja tyttären suhde tässä kenen suhde?
Tällä erää
voi ainakin todeta, että sisätilat on mietitty kukkakaupasta syntymäpäiviin,
ihmishahmot ovat selkeitä ja hauskoja – mutta kansi tekstivalintoineen tylsähkö
ja sekava.
Nyt täytyy
heti sanoa Marjatta Levannon kirjojen taitavien kuvankatsomisfilosofioiden
opettamana, että näin minä sen koin. Sinä voit nähdä asian ihan eri tavalla.