Viime vuoden tuotannon viimeisin
palkintopläjäys pannaan Runebergin nimeen. Kansalliskirjailijamme oli muuten
melkoinen dadamies, jonka kuuluisin underground-runo taitaa olla Sum sum
dinglidang. Kerrotaan, että runo tehtiin lautasliinalle illanvieton
keskivaiheessa, kun odoteltiin ravintolassa pihviä. Onkohan juuri Runebergille
annettava kunnia lausahduksesta: Missä on pihvi? Tulihan se lopulta, kuten
runossa riemuitaan: ”Bram bram plingliblank/hvad är detta/ för sång nö nö nöff/
nö nö nöff/ är det här a la boeuf/ oui oui.”
Runeberg junior -palkinnon esiraati on
ainakin minulta saanut vuosien varrella nyökyttelyä: se ei ole sortunut
tavanomaisimpiin ratkaisuihin ja nostanut hyviä ja erilaisiakin ehdokkaita
listalleen. Niistä sitten nuoret lukijat ovat valinneet voittajan, toki varsin
usein meneviä ja jännittäviä tarinoita suosien.
Niinpä nytkin. Esiraadin listalla oli
kymmenen ehdokasta, ja nyt varsin monta muillakin listoilla näkynyttä. No,
toisaaltahan nämä varmasti ovat varteenotettavia palkittavia, mutta viime
vuodenkin tuotanto oli sen verran maittava, että…
Jännitys nousee, mutta löytääkö lukija haaleat kirjaimet? |
Apassit Runebergin poluilla
Kun näin listalla mukana Tapani Baggen Katoavan muumion (Karisto 2019)
ajattelin, että siinähän se. Nyt voin olla jälkiviisas, mutta silloin muistin,
miten Bagge on ollut tarjolla jo aikaisemminkin ja viime jaossa ihan jalka oven
raossa: kunniamaininta Apassit-sarjan ensimmäisestä, Aavehevosen arvoituksesta (Karisto 2018).
Esikoisesta pidinkin kovasti. Taustamiljöönä
on 1910-luvun Helsinki, missä Stockmann aloitteli kilpailijanaan Kellermanin
kauppaliike. Eri sosiaaliryhmistä mukavasti ja vivahteikkaasti koostuva
poikaryhmä pakollisine pikkusiskoineen päättää perustaa salaseuran (metodit
jotenkin tuovat mieleen Uolevi Nojosen Tarzan-seuran vihkimiset), jonka
ensimmäisenä tehtävänä on selvittää omituisen varastelevan aavehevosen tapaus.
Poliisit ovat tutun avuttomia tai ylimielisiä, joten salaseuran neuvokkuuden
ansiosta salaisuus selviää.
Pika pikaa perään tehty jatko, Vanajaveden hirviö (Karisto 2018) on
saman kaavan mukaan synnytetty Hämeenlinnan Baggelle tuttuihin maisemiin
sijoitettu tarina. Kuten usein käy, innostuminen johonkin asiaan vie hiukan
paasaamisen puolelle. Nyt esitellään seudun mahtimies, upporikas Hugo Standertsköld
edestä ja takaa.
Nyt palkittu Tapani Baggen kolmas nopeaan
tahtiin valmistunut Apassit tapahtuu taas Helsingissä, missä seikkailu kudotaan
tutun raamin sisällä näppärästi ympäten kaupungin historiaan ja merkittäviin
paikkoihin. Katoava muumio tuo Ateneumin lisäksi estradille August Wallinin,
venäläiset sekä Hietaniemen hautausmaan, minne lopulta hiivitään hautakammion
syövereihin.
On muumio Egyptistä, kissapalvonnan kulttia ja huumaavaa kaasua, on hurahtanutta taikauskoa. Jännitystä piisaa ja tuntuu kuin vauhti vain kiihtyisi – ja tämä näkyy kuvituksessakin, joka usein peittää tekstinkin alleen ja tekee kokonaisuudesta levottoman ja lukemisesta hankalasti etenevän. Sarjan teossa on aina omat ongelmansa, varsinkin kun ensimmäinen on niin mainio.
On muumio Egyptistä, kissapalvonnan kulttia ja huumaavaa kaasua, on hurahtanutta taikauskoa. Jännitystä piisaa ja tuntuu kuin vauhti vain kiihtyisi – ja tämä näkyy kuvituksessakin, joka usein peittää tekstinkin alleen ja tekee kokonaisuudesta levottoman ja lukemisesta hankalasti etenevän. Sarjan teossa on aina omat ongelmansa, varsinkin kun ensimmäinen on niin mainio.
Runebergin junioreina on paljon hyvää
materiaalia. Runous ja kuvitus näyttävät olevan suomenruotsalaisten heiniä ja
hyvältä tuntuu. Mukaan on poimittu tuotteliaan Malin Klingenbergin iskevän
hauska Fisens liv - Pierun elämää
(S&S 2019) kuvittajana mm. Rudolf Koivu-palkittu Sanna Mander. Muuten, niin
ikään tuotteliaan Veera Salmen Sorsa
Aaaltonen ja lentämisen oireet (Otava) oli viimekertaisella Rudolf Koivu
–listalla kuvittajanaan aikanaan vuoden kuvittajaksikin valittu Matti Pikkujämsä. Salmi kertoilee
elollistettujen lintujen avulla hiukan osoittelevastikin esimerkiksi
masentuneiden siivekkäiden pullajonosta ja unelmista.
Annika Sandelinin Om jag fötts till groda (Förlaget) sopii huumorin ja sanaleikittelyn maailmaan sekin sujuvasti ja näitä pieniä unelmia taitavasti kantajiinsa yhdistellen. Niinpä, mitä haaveksii lumihiutale, mitä kultakala? Kuvittajana on Karoliina Pertamo, mutta kannattaa myös muistaa Linda Bondestamin kuvittama, Sandelinin toinen vaikuttava teos, Silkkiapinan nauru (Förlaget/Teos). Siinä kuolemaa käsitellään lempeän kannustavasti. Jakamalla muistojaan eläimet samalla tuovat silkkiapinan olemuksen kaikkien mieleen hyvällä tavalla.
Annika Sandelinin Om jag fötts till groda (Förlaget) sopii huumorin ja sanaleikittelyn maailmaan sekin sujuvasti ja näitä pieniä unelmia taitavasti kantajiinsa yhdistellen. Niinpä, mitä haaveksii lumihiutale, mitä kultakala? Kuvittajana on Karoliina Pertamo, mutta kannattaa myös muistaa Linda Bondestamin kuvittama, Sandelinin toinen vaikuttava teos, Silkkiapinan nauru (Förlaget/Teos). Siinä kuolemaa käsitellään lempeän kannustavasti. Jakamalla muistojaan eläimet samalla tuovat silkkiapinan olemuksen kaikkien mieleen hyvällä tavalla.
Supliikin taitajat
Jukka-Pekka Palviainen on mielestäni yksi
mainioimmista nuorten mielenliikkeiden kertojistamme. Uusin, Hanaa, Kosonen (Karisto 2020) ei sekään
petä sujuvaa naljailua ja elämän intriigejä odottavalta. On erikoisen välkky
isoisä, suuria tunteita, kateuden karikkoja ja onnellinen loppu.
Mutta sarjan jatkoissa piilee aina vaara ja niin on ehdokkaana olleessa Allussa ja oudossa Uolevissakin (WS). Olisihan siellä ollut toinenkin saman vuoden pykäys eli Allu ja kummituskartano! Olin ihan tykästynyt aikaisempiin kahteen Alluun, salaiseen ihailijaan ja salaperäiseen opettajaan, mutta nyt Palviainen näyttää juuttuneen pikkuvanhan tytön toteamusten suoltamiseen. Asiat ovat ihan paikoillaan, joskin sinänsä hauska keksintö lukukoiran sijalle keksitystä lukupapukaijasta menee överiksi ylinerokkaan luontokappaleen kommentoinnissa. Christel Rönnsin tyypit ovat tutunoloisia.
Mutta sarjan jatkoissa piilee aina vaara ja niin on ehdokkaana olleessa Allussa ja oudossa Uolevissakin (WS). Olisihan siellä ollut toinenkin saman vuoden pykäys eli Allu ja kummituskartano! Olin ihan tykästynyt aikaisempiin kahteen Alluun, salaiseen ihailijaan ja salaperäiseen opettajaan, mutta nyt Palviainen näyttää juuttuneen pikkuvanhan tytön toteamusten suoltamiseen. Asiat ovat ihan paikoillaan, joskin sinänsä hauska keksintö lukukoiran sijalle keksitystä lukupapukaijasta menee överiksi ylinerokkaan luontokappaleen kommentoinnissa. Christel Rönnsin tyypit ovat tutunoloisia.
Kirsti Kurosen ja Karoliina Pertamon Kerro minulle kaunis sana (Karisto) olen
jo hehkuttanut aikaisemmin blogissani, joten kertaan vain, miten taitavasti
kuvan ja sanan kautta voidaan ilmaista sanojen ja välittämisen tai välinpitämättömyyden
merkitystä. Soisipa tätä luettavan koko perheen voimin ja useamman kerran.
Kirja kiertoon!
Ninka Reitun hahmot ja tilanteet ovat
edelleen ehdokaskirjassa Prinsessa
Pikkiriikki ja huutava vääryys (Otava) mitä mainioimpia ja kannattavatkin
tarinaa nyt enemmänkin. Onhan idea toki ok: Pikkiriikki kokoaa vanhemmille
kuusi huutavaa vääryyttä ja neuvonsa niiden oikaisemiseen. On huoneen
siivousta, ulkonäöstä, aikaisin heräämisestä (ehkäpä hauskin tapaus, kun
vanhemmat narrataan nousemaan töihin aamuyöstä), pukeutumisesta, huomion
keskipisteenä olemisesta ja tärkeimmästä: miksi aikuiset eivät voi olla yhtä
viisaita kuin lapset? Mukaan mahtuu oivalluksia, kommelluksia, pientä opetusta,
mutta myös tutuntuntuista koheltamista: aikuisten muuttuminen lapsiksi on NIIIN
hauskaa ja paljon käytetty versio muuallakin. Ehkä olen vähän niuho nyt, mutta
vertaankin antia edellisiin, joissa tuo arjen ja pikkutytön maailman ottaminen
omaksi on ollut hersyvää ja ihanan satiirista – kaikkien lukijoiden riemuksi.
Aina eivät kaikki sanat ole kauniita |
Kukahan on muuten tutkinut kirjailijoiden
tuskanhikeä tai päänsärkyjä sarjan yhä jatkuessa ja vaatimusten kasvaessa –
aina vain edellistä parempaa? Miten vaikkapa Lena Frölander-Ulfin Nelson Tigertass/Nelson Tiikeritassu (Förlaget)
arvottuu eräänlaisena kakkosena lasten ja nuortenkirjallisuuden Finlandiassa,
Topelius ja Lydecken listalla tai Runeberg Juniorissa – sen täytyy olla tosi
hyvä kirja?