Nyt
kirjamessut pyörivät vain muistoissa. Siellä on todella koettu kaikki
kaaoksesta ahaa-elämyksiin. Ja jälleen kerran hehkutettiin uutta kävijämäärän
ennätystä: 85 000 ihmistä velloi neljän päin aikana messukeskuksen enemmän
tai vähemmän sokkeloisessa maailmassa. Uudennimiset lavat Hakaniemestä
Kruununhakaan oli nimittäin aika onnistuneesti häivytetty massiivisten
kustantajarakenteiden sekaan. Ne olisi pitänyt kyllä saada jollakin tavalla
vaikkapa heijastettua kattoon tai merkittyä paremmin huomiota herättävästi. Kun
oikein säntillinen kirjanrakastaja yritti tehdä hienoa kuuntelukarttaa, paikkojen
etsiminen, ruuhkassa eteneminen ja vapaan tuolin metsästys tuottivat usein
pettymyksiä.
Kävijämäärä
on tietysti järjestäjille osoitus vetovoimasta. No, jaetut 9000 vapaalippua
ynnä muut koululaispakotteet taisivat viedä ennätyksestä eli 1,7 prosentin
noususta suurimman hohdon. Olisiko niin, että aikuisten oikeesti kävijämäärä
muuten olisi laskenut?
Lasten
maailma ja vihreä ruohikko
Jossakin on lastenkirjailija? |
Kirjamessujen
teettämän yleisökyselyn mukaan lähes 20 prosenttia messujen kävijöistä ei ollut
vieraillut messuilla aikaisemmin. Kysyttiinköhän, minne nämä uudet
suunnistivat? Ruoka- ja viinimessut veivät varmaan osan, mutta luultavasti
ilahduttavasti uusittu lasten tapahtuma-alue sai myös osansa. Nyt oli paremmin
tilaa parkkeeraukseen ja selkeämmin koko ajan jotain puuhastelua. Parantamisen
varaa on toki vieläkin. Kun lapsia näkyi vähemmän, kontaktit paranivat. Kun
heitä pyöri joka puolella, yhteentörmäyksien määrä moninkertaistui. Vieläkin
selkeämmät tilamerkinnät voisivat parantaa suunnistusta entisestään. Lastenkirjailijoiden
esiintymislava oli sivummalla ja senkin imago ei oikein selvinnyt. Pehmeä
ruohomatto houkutteli toki kaikkia pyöriskelemään ja ryömimään, mutta yritä
siinä sitten vangita mielenkiinto omaan tuotokseesi,
Ohjelmaa
oli koko messuolla taas niin paljon, että messukatalogin lueskeleminen oli
kaikkea muuta kuin helppoa. Sekavahan se myös loppujen lopuksi oli, kun ei
ollut eritelty eri lavojen ohjelmistoa. Kustantajien ja Ylen sekä esimerkiksi
Sanomien standeilla paasattiin samoihin aikoihin.
Oli
melkein pakko vain luottaa onneensa ja bongata mitä tuli eteen. Ja tulihan
sieltä juuri lasten puolelta taustoja, tekniikoista, naurua ja jopa kysymyksiä.
Nyt lapset
raketin paukuttamiseen!
Antti
Ollikaisen Tsuum! (S&S 2018) jäi
mieleeni heti ilmestyttyään. Yksinkertainen yhden asian toteutus on toimiva
joskin nopeasti läpikäyty seikkailu. Kaksi robottia puhkuu ja tuottaa
rakentelussaan hassuja ääniä – niitä on muuten aika kiva toistella lasten
kanssa kun toisenkin kerran luetaan. Aukeamat on järkevästi jaoteltu niin, että
vasemmalla puolella robotit kokoilevat jotakin, ja oikealla sivulla se näyttää
hiljalleen valmistuvan. Mutta mikä siitä tuleekaan?
Hiljalleen
raketin muoto ja sisuskin näyttää ihan toimivalta, ja niinpä raketin ikkunoiden
pesun jälkeen robotit kipuavat rakettiinsa ja Pling-pong! KLANG! pip pip piiip!
ja vauhtiin. Sinne mennään ympäri universumia. Hauskan eikä liian pitkitetyn
tarinan jonkinlaisena kirjallisena ongelmana voisi ounastella tummaa
pohjaväriä, joista hahmot eivät erotu ansaitsemallaan tavalla – robotit ovat
nimittäin oikein hauskoja veijareita. Mutta livenä esitettynä kirjasta saa mitä
hauskimman pläjäyksen onomatopoetiikkaa, rakettitiedettä ja vaikka mitä.
Toinen
helposti näyteltävä ja monta lasta näköjään koskettava asia on lempilelun
olemus ja etsiminenkin erilaisista piilopaikosta. Hannamari Ruohosen uusin, Missä olet, Eppu? (WS 2018) tarinassa on
kiire junaan ja kotiin. Rikke juoksee äidin kanssa, kun pissahätä yllättää.
Kaikki menee kuitenkin hyvin, ja vessassa käynnin jälkeen ehditään hyvin junaan.
Kotona kuitenkin huomataan, että elefantin näköinen pehmolelu Eppu on hävinnyt.
Realistisen tuntuisesta alkulähtötilanteesta päästään analysoimaan pienen
lapsen mielen myllerrystä. Lelu kun on elävän tuntuinen ja tärkeä tuki arjessa
ja nukahtamisessa.
Ruohonen
saa kätevästi mukaan myös suhtautumisen muuttumiseen äidin tuomaan uuteen
pehmoon, apinamaiseen Uppeen. Hiljalleen lapsen luontainen empatia alkaa
toimia. Lattialle viskattu uusi lelu näyttää surulliselta, ja hiljalleen siitä
syntyy mielikuvitusystävä, joka esittää mielipiteitään. Ruohonen on keksinyt myös
loppuun tärkeän kaneetin: Rikke kirjoittaa kirjeen kadonneelle, joka vastaa ja
kertoo löytäneensä uuden ystävän. Onnellinen loppu on kuulijoiden mieleen – ja
lisäbonuksena tietysti lapset haluavat tarkistaa löytyykö katoamiseen
selvitystä kirjan sivuilta. Ja löytyyhän se – siellä vessan lavuaarin
reunallahan Eppu köllöttää.
Lapsen empatiaa Hannamarin kirjassa |
Kaikki
eivät mahdu tai ehdi mukaan?
Mutta
jäinkö kaipaamaan jotakuta messuilta? Kaikkihan eivät messuille mahdu, ja
joskus olisi kiva taustoitella, ketkä oikeasti pääsevät mukaan. Sehän taitaa
paljastaa myös myyntiodotuksia? Mieluusti olisin nyt kuunnellut ja antanut ehkä
vähän palautettakin Mari Kujanpäälle kirjasta 102 askelta mummilaan (Otava 2018). Kertaalleen
lastenkirjallisuuden Finlandian voittaneen tekijän uuden kirjan sanoma on nimittäin
tärkeä.
Tokaluokkalainen Akseli elää
isompien siskojen ja veljien kanssa suurperheen arkea, jossa kaikilla tuntuu
olevan kiire. Silloin ei aina muisteta pienimmän tarpeita tai ongelmia. Mutta
Akselilla on vain 102 askelta mummin luo, joka tietää kaiken, jaksaa olla
kiinnostunut ja hoitaa Akselin kouluunkin. Kujanpään kolmas arkirealistinen
romaani on sympaattinen, lämmin ja hiljalleen myös traagisen lopullinen. Jokin
Akselin elämässä loppuu ja alkaa, kun mummi hiljalleen unohtelee, muuttuu
toisenlaiseksi ja joutuu lopulta hoitolaan eikä tunne omaa Akseliaan. Mummin
tarina liittyy varsin vähälukuisten vanhempien muistiongelmista ja -sairauksista
kertovien tarinoiden joukkoon. Siinä on tuttu aines isovanhempien merkityksestä
nykyisinkin lastenlapsien hoitoon, mutta Kujanpää taritsee kokonaisuutensa
hellästi ja Akselia taitavasti myötäillen. Poika tekee tarkkoja havaintoja
rakkaan mumminsa muuttumisesta ja löytää kuin itsestään oikean suhtautumistavan.
Akselin suhde Mitjaan,
maahanmuuttajataustaiseen koulukaveriin, kuvataan myös tarkkavaistoisesti –
kielitaidon uupuminen ei haittaa leikeissä, ja kaveruussuhde näyttää samalla
myös auttavan Mitjaa eteenpäin kielen ymmärtämisessä. Yhä tärkeämmäksi nousee
perheen yhtenäisyys ja keskinäinen auttamisen halu: vanhemmat lapset huomaavat
mummin ongelmat Akselin avustamana ja tarttuvat toimeen. Vähitellen myös äiti
ja isä tajuavat tilanteen muuttumisen. 102 askelta mummilaan ei ole mikään jännitys-
ja seikkailukirja, mutta soisi sen kuitenkin löytävän tiensä perheiden
yhteiseksi lukukokemukseksi. Se toimii niin ennalta ehkäisevänä
tilannekatsauksena kuin selittävänä ja lohdullisena ongelman yhteenvetona.
Elämä jatkuu, myös Akselin perheen talousvaikeudet aiheuttavat uuden muuton.
Samalla korostuvat perheen sisäisen toiminnan avoimuus, keskustelun tärkeys ja
toisten todellinen huomioonottaminen. Ja pitkästä aikaa kirjan kuvituksena on
ihan oikeiden ihmisten näköisiä piirroksia, joiden avulla Paula Mela vangitsee
taitavasti mummin ja Akselin erikoisen suhteen, mutta myös elämäntilanteiden
muuttumisen haikeuden.
Näinä prinsessojen, tyttöjen ja
poikien vahvojen elämänkertojen ja uusavuttomille vanhemmille tehtyjen
muottioppaiden aikana Mari Kujanpää näyttää toisenlaisen tarinan ja sanojen
kautta tulevien tunteiden merkityksen lukijoille. Kiitos Kirjasta.